Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 oktober 2018

Ändra din vardag – för bättre hälsa

Vill du förändra ditt liv och få positiva resultat? Det behöver faktiskt inte vara så svårt att med mindre justeringar skaffa en bättre vardag.

 Skratta! Du blir garanterat gladare och mår bättre.
Skratta! Du blir garanterat gladare och mår bättre. FOTO: Istock

Så här på hösten är det viktigt att försöka hålla humöret uppe och behålla hälsan. Hösten är för många en tung årstid. Det blir mörkare, kallare och blötare ute.

Men några enkla knep kan förbereda dig bättre och se till att du mår bra under hela hösten och vintern.

Med en förändring i veckan kan du på tio veckor ta små steg som kommer att påverka din hälsa en hel del. Tipsen kommer från tidningen Prevention och bygger på seriösa hälsostudier runt om i världen.

Låt kryddor hjälpa dig

 Sätt krydda på ditt liv, det ger bättre hälsa!
Sätt krydda på ditt liv, det ger bättre hälsa! FOTO: Istock

Hur kryddar du din mat? Du kan på ett enkelt sätt använda kryddor både som smaksättare och hälsofrämjare. Med rätt kryddning kan du till exempel sänka ditt blodtryck. Bra kryddor är kanel, oregano, basilika och ingefära.

Läs också: Därför är broccolin rena hälsobomben

Låt mobilen ligga

 Håll mobilen från dig, det gör att du mår bättre!
Håll mobilen från dig, det gör att du mår bättre! FOTO: Istock

I dagens samhälle är de flesta av oss alltid online och ett pip från mobilen innebär att vi direkt vill se vad som hänt. Men genom att stå emot den impulsen kan vi skapa oss en betydligt bättre lugn i vardagen. Ta ett par djupa andetag och sträck på dig en stund i stället för att sitta med mobilen. Det ger en frihetskänsla och du behöver inte låta bli mobilen hela dagen.

Läs också: Så mjukar du upp ”mobilnacken” – 3 sköna övningar!

Se till att sitta rakt

 Rätt sittställning, så viktigt för att du ska må bra.
Rätt sittställning, så viktigt för att du ska må bra. FOTO: Istock

Visst är det lätt att sjunka ihop lite om man sitter ner länge under sina arbetsdagar. Men försök så mycket det går att sitta rak i ryggen. Det ger förstås en bättre rygg men har också andra positiva effekter. Enligt läkaren Kenneth Hansraj hjälper hållningen dig att höja nivån av må bra-hormonet serotonin. Dessutom får du mindre av stresshormonet kortisol i kroppen, vilket ger dig ett större lugn.

Läs också: Den som snoozar är både smartare och lyckligare än andra

Det svala sovrummet

 Ett svalt sovrum, bättre än ett gott samvete.
Ett svalt sovrum, bättre än ett gott samvete. FOTO: Istock

Sömn är en mycket viktig del av vår hälsa. Du kan enkelt förbättra din sömn genom att se till att det är svalt i sovrummet. 18 grader sägs vara den perfekta temperaturen för att du ska få en bra och effektiv sömn. Så öppna fönstret när det är möjligt, det kommer du att tjäna på.

Läs också: Så påverkas din kropp av sömnbrist

Puss och kram på morgonen

 Kramas ofta! Du och dina kompisar mår betydligt bättre.
Kramas ofta! Du och dina kompisar mår betydligt bättre. FOTO: Istock

Har du ofta bråttom på morgonen? Det tar inte många sekunder att säga hej då på ett bra och varmt sätt som ger dig positiva effekter. Det kan handla om partner, barn eller husdjur. Ett kärleksfullt hej då ger både dig och de andra en bra start på dagen.

Läs också: Bli av med sötsuget – 9 råvaror som hjälper!

Ett glas citronvatten på morgonen

 Drick ett glas citronvatten, din kropp kommer älska dig!
Drick ett glas citronvatten, din kropp kommer älska dig! FOTO: Istock

Väldigt enkelt, men ett glas med citronvatten påverkar dig positivt på flera sätt.

Ett glas med färskpressad citron ger dig förstås en bra vätskebalans, men fyller också på din kropp med c-vitamin, ger ett lyft till immunförsvaret, och sätter lite bättre fart på fettförbränningen. Detta enligt läkaren Andrew P. Ordon.

Läs också: Så stärker ni relationen – metoden som funkar

Varva ner innan du ska sova

 Vila före du ska sova.
Vila före du ska sova. FOTO: istock

Sitter du med mobilen eller datorn hela tiden fram till läggdags? Tänk om och se till att gå ner i varv innan du ska sova. Ljuset från skärmarna gör att du producerar mindre av sömnhormonet melatonin. Se till att släcka ned belysningen och försöka att slappna av redan innan du är i sängen. Då får du en bättre sömn.

Läs också: Så ofta ska du tvätta dina sängkläder

Sök upp personen som mejlat dig

 Promenera till den som kräver ett svar.
Promenera till den som kräver ett svar. FOTO: Istock

En hel del av våra jobbmejl skickas inom samma företag. Om du reser dig och söker upp personen som mejlat dig kan du troligen ge ett bättre svar, och du får också röra lite på dig. Alla med stillasittande jobb behöver resa på sig och sträcka ut kroppen en gång i timmen.

Läs också: Andningsövningen som gör underverk – på 10 minuter

Skratt som meditation

Ett gott skratt är lika nyttigt som meditation. Det visar forskning från Experimental Biology i San Diego. Så hyr eller köp en kul film, eller se en komediserie. Skratten kommer att ge dig en mental boost.

Test: Är du en optimist eller pessimist? Testa dig själv!

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen