Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 17 april

Ann Wilson: Förvandla tråkiga vardagssysslorna till träning – med dans

Ann Wilson i Let's Dance brinner för att få andra att släppa loss. Här lär hon dig släppa hämningarna och fuldansa hemma på köksgolvet.

 Ann Wilsson, 51, har varit jurymedlem i TV4:s ”Let's Dance” från starten.
Ann Wilsson, 51, har varit jurymedlem i TV4:s ”Let's Dance” från starten. FOTO: TT/Istock

I Anns barndomshem i Råå strax utanför Helsingborg stod radion nästan alltid på. Ur högtalarna strömmade Vikingarna, Elvis och Tom Jones. Anns mamma dansade ofta runt i köket, och om pappan var hemma fick han sig också en svängom.

– Mina föräldrar var riktiga livsnjutare. Det var alltid mycket musik hos oss och ett varmt och positivt klimat, berättar Ann.

Läs också: Frusen axel – allt om

Dans var grejen

Som barn tränade hon gymnastik. Bland gymnastikkompisarna fanns en flicka som även höll på med dans och Ann hakade på. Så tjejerna åkte in till Ulla-Gunillas dansskola på Carl Krooks gata i Helsingborg där kompisen brukade träna.

– 20 minuter efter att jag hade gått in genom dörren visste jag att dans var min grej, säger Ann.

Dansen befriade

För Ann, som på den tiden var en blyg viol, erbjöd dansen en fantastisk möjlighet att uttrycka känslor med kroppen. Det var befriande och härligt.

– Sen älskar jag ju att tävla också, och i dansen fick jag både tävla och uttrycka mig fysiskt till musik. I tillägg till det fanns det ett helt gäng snygga killar på dansskolan, det kunde inte bli bättre tyckte jag!

Får andra att dansa loss

Det lustfyllda förhållandet till dans har Ann behållit genom livet. Hon har också gjort till sin livsuppgift att få andra att våga dansa loss.

– Jag startade latin fitness för 25 år sedan. Det är en träningsform som alla kan vara med på, ett kul och svettigt sätt att bygga muskler och kondition till musik. Dans är verkligen en form för välmående, säger Ann.

Dansa runt i vardagsrummet

Inte behöver det vara komplicerat heller. Det går finfint att dansa hemma. Det gjorde även Ann när hon var nybliven mamma till sonen Tom.

– Man behöver verkligen inte göra det till en stor grej. Det går utmärkt att sätta på favoritmusiken och bara dansa runt i vardagsrummet.

 Kristin Kaspersen och Calle Sterner vann ”Let's dance” 2019.
Kristin Kaspersen och Calle Sterner vann ”Let's dance” 2019. FOTO: TT

Rulla höfterna i smyg

Ann tipsar om latinamerikanska rytmer, till exempel cha-cha, salsa och rumba. Det är medryckande och tacksamt att dansa till. Och om det skulle kännas pinsamt och lite obekvämt att rulla höfterna tillsammans med andra, passa på när du är ensam hemma. Då kan du fuldansa så mycket du bara vill.

Dansade bort sin blyghet

Med hjälp av dansen jobbade Ann bort sin blyghet som barn. Dansen har också bidragit till hennes sätt att hantera motgångar och oförutsedda händelser. Något hon hoppas att även andra kan ta till sig.

– Dans är ett sätt att komma sig själv lite närmare, för i dansen kan man slappna av och ha kul, våga bjuda på sig själv och prova något nytt.

Läs också: Magnesiumbrist – vanliga symtom

Vågar vara sensuell

På sin egen dansskola i Helsingborg möter Ann många par som till en början är väldigt försiktiga. Men när de har fått hålla på en stund brukar det släppa.

– Kvinnan kanske vågar vara lite mer sensuell och partnern får mod att föra. Då ser jag också hur kvinnan i sin tur blir mjukare och vågar följa ännu mer. Dansen är en form av frigörelse och ett sätt att uttrycka sig, säger Ann.

Så får du in mer dans i livet

Hör får du Anns på tips på hur du ska få in mer dans i livet.

Stuffa loss hemma på köksgolvet.

Tänk inte på dans som en prestation. Se det som avslappning och ett sätt att ha kul. Det är bara att sätta på favoritmusiken och stuffa loss hemma på köksgolvet.

 Det är bara att sätta på favoritmusiken och stuffa loss hemma på köksgolvet.
Det är bara att sätta på favoritmusiken och stuffa loss hemma på köksgolvet. FOTO: TT, Istock

Knepet som gör dig smidig

Om du inte är så träningsvan, börja med att bygga upp styrka och smidighet hemma genom att göra som Anns mamma: Placera medvetet saker på olika höjd och olika ställen i hemmet. Då får du träning bara genom att hämta och ställa tillbaka dem. Förvara till exempel kaffeburken högst upp i skafferiet och filtren längst ner i ett golvskåp. Då måste du sträcka på dig och krypa ihop varje gång du ska brygga kaffe.

Ta en danspromenad

Gör en spellista med dansvänlig, peppig musik, sätt på dig hörlurar och gå ut och gå eller jogga. När lusten faller på, krydda promenaden med några danssteg, höftrullningar och andra sköna rörelser.

Städa till musik

Ta en svängom med golvmoppen och skrubba duschdörrarna i takt till musiken. Städningen blir mycket roligare med inslag av dans samtidigt som du får bra träning.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen