Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 28 maj 2019

Använd din ilska konstruktivt

Det går att hantera sin ilska och vända den till en positiv kraft som är bra för våra relationer. Här får du konflikthanterarens bästa tips om hur du ska göra.

 Vänta med att ta diskussionen tills de hetaste känslorna har lagt sig, tipsar konflikhanteraren.
Vänta med att ta diskussionen tills de hetaste känslorna har lagt sig, tipsar konflikhanteraren. FOTO: Istock

Att ha en effektiv dialog när du är arg kan i stundens hetta kännas helt omöjligt.

Men det är en träningssak, menar Liv Larsson som i 30 år har lett ledarskaps- och konflikthanteringsutbildningar.

Hon har även skrivit runt 20 böcker om kommunikation, empatiskt lyssnande, konflikthantering, medling, skam, skuld och ilska.

Undvik giftpilar

I en uppeldad situation är det viktigt att undvika detta: Att göra någon illa med dina giftpilar. En annan viktig sak är att inte låta din egen gräns bli överskriden.

I tipsen nedan får du Liv Larssons konkreta tips på hur detta ska gå till i praktiken:

Läs också: Gräl kan stärka relationen

Så använder du din ilska konstruktivt

 Undvik att hamna i detta läge. Experten tipsar hur du ska göra i stället.
Undvik att hamna i detta läge. Experten tipsar hur du ska göra i stället. FOTO: Istock

1. Köp tid

• Säg så här: ”Jag är jättefrustrerad, så jag ska nog inte tala om detta nu” eller ”Kan vi tala om detta ikväll?”

• Vänta med att skicka det där arga mejlet, att ringa upp och gasta. En tanke ska överleva två känslotillstånd.

2. Få syn på bakomliggande orsaker

Fundera över vilka känslor som ligger bakom din ilska: Vilka behov har förbisetts? Har du blivit hånad? Exkluderad? Har en gräns överskridits, bestäm var den gränsen går för dig.

3. Smid medan järnet är kallt

Prata inte om en smärtsam situation när den händer. Ta det i stället när du är lugn och säg exempelvis ”Du, det är något jag upplevt, som jag vill prata om.”

4. Beskriv din känsla

Säg att du inte är arg, utan ledsen, besviken eller vilken den underliggande känslan till din ilska faktiskt är.

5. Var konkret

Ge ett exempel på vad som gjort dig ledsen/besviken: ”När du sa att jag aldrig ställer upp blev jag verkligen så ledsen eftersom jag har behov av att bli sedd för vad jag faktiskt gör också.”

6. Prata om dig själv

Undvik att tala om den andre. ”Jag reagerade på det, jag blev ledsen – vill du höra mer om det?”

7. Ånga inte på

Vräk inte ur dig allt du vill säga på ett bräde. Var noga med att kolla att den andre hänger med i ditt resonemang. ”Jag vill ha acceptans för mina val i livet – är du med?”, ”Bra, jo så när jag ville … kände jag … är du med?”

8. Väck empati

När du blir lyssnad på, se till att väcka empati för den känsla du upplevt. När du gjort det kan ni arbeta er fram till en lösning tillsammans. Fråga: ”Jag kände mig glömd, kan vi prata om hur vi kan vi göra det annorlunda nästa gång?”

Läs också: Så stärker ni relationen – metoden som funkar

Kom ihåg: Balansen i dialogen!

Kommunikation måste vara i balans – du ska kunna uttrycka dig tydligt, men också lyssna in vad din motpart har för behov. Ge varandra utrymme!

Läs också: Min sambo tycker bara att jag klagar. Vad ska jag göra?

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen