Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 17 oktober 2016

Är du i riskzonen för D-vitaminbrist?

Mellan oktober och mars är solen för svag för att ge oss D-vitamin! Och många av oss har redan för låga nivåer. Kolla om du tillhör någon av riskgrupperna!

Salmon Sashimi

Nu dröjer det ett tag tills solen står tillräckligt högt för att huden ska bilda D-vitamin igen. Under vinterhalvåret behöver vi få i oss D-vitamin på annat sätt, framförallt genom tillskott eller fet fisk.

Flera grupper i Sverige är extra mycket i riskzonen för att få för låga D-vitaminnivåer. Kolla här om du tillhör någon av dem.

4 grupper som riskerar D-vitaminbrist

Äldre: Har ett sämre upptag av D-vitamin från solen. Både för att de oftast är utomhus för lite sommartid och att huden efter 65 blir tunnare och därmed har upp till 75 procent lägre förmåga att bilda D-vitamin.

Kraftig överviktiga: Flera studier, bland annat den här har visat att fetma minskar kroppens förmåga att omvandla och ta upp D-vitamin. Det kan minska från 6-40 procent.

Mörkhyade: Mörkhyade har svårt att ta upp tillräckligt med D-vitamin under den korta sommartiden i Norden. Har man dessutom täckande klädsel så ökar risken. En studie i Borlänge visar att 9 av 10 gravida kvinnor från Somalia har D-vitaminbrist, vilket även tros öka risken för att deras barn får autism.

Små barn: Upp till 2 års ålder behöver barn D-droppar dagligen. Vissa behöver fortsatta få dropparna upp till fem års ålder – barn som sällan är i solen utan kläder eller solskydd eller är mörkhyade. Kanske många äldre barn också – en studie visar att 82 procent av barnen i Norrbotten hade D-vitaminbrist.

Hur mycket D-vitamin törs man ta i tillskott?

Livsmedelsverket höjde gränsen för vuxna som sällan exponeras för solljus eller är över 75 år till 20 mikrogram per dag. 10 mikrogram för andra vuxna och för barn.

Men psykiatriprofessorna Mats Humble som forskat mycket kring D-vitamin menar att upp till 50 mikrogram (2 000 enheter) per dag är riskfritt för de allra flesta.

8 D-vitaminrika livsmedel:

Abborre:      21,20 mikrogram per 100 gram
Lax:                12,50 mikrogram per 100 gram
Sardiner:     12 mikrogram per 100 gram
Inlagd sill:   11,27 mikrogram per 100 gram
Strömming: 9.16 mikrogram per 100 gram
Makrill:         3,50 mikrogram per 100 gram
Ägg:                 1,3 mikrogram per 100 gram
Lättmjölk:    0.45 mikrogram per 100 gram

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen