Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 27 januari 2017

Avundsjuka kan göra dig sjuk – på riktigt!

Visst känns livet orättvist ibland. Men det kan vara farligt att fastna i avundsjuka och missnöje. Så här kan du göra för att flytta fokus till det positiva.

Bild 1/2 FOTO: Mostphotos
Bild 2/2

Jaha, där blev din odugliga kollega befordrad i stället för dig. På parkeringen glänser hennes nya bil bredvid din matta gamla 740. Och så verkar hon så j-a omtyckt av alla. Dig ser ingen.

Det är lätt att hamna i en ond cirkel av avundsjuka. De bittra tankarna föder nya och gör dig på allt sämre humör. Ju mer avundsjuk du är desto svårare får du att fokusera på allt annat. Inklusive konstruktiva försök att förbättra din situation.

I likhet med andra negativa känslor leder avund till stress. Och kronisk stress dödar celler i hjärnans minnescentrum, så att inlärningsförmåga, kreativitet och fantasi försämras.

Hjärnan tar stryk

Det har bland annat bekräftats i en japansk forskningsstudie. I studien visades att personer som känner avund får svårare än andra att fokusera på och slutföra en mentalt krävande uppgift.

Kronisk stress, en följd av ständig avundsjuka, är negativt för exempelvis immunfunktion och blodtryck. Vid stark avundsjuka aktiveras dessutom delar av hjärnan som normalt aktiveras vid fysisk smärta.

Skadeglädje som en drog

Avundens lika otrevliga tvilling är skadeglädjen. När vi uppfattar att det går dåligt för någon vi avundas, då blir blir det fart på belöningssystemen i hjärnan! Men den glädjen är inte så mycket värd eftersom den är negativ. Den ger bara tillfällig lättnad från de malande negativa känslorna, ungefär som en drog.

Lyckligtvis kan du dämpa din avundsjuka. Här är några tips!

1. Skaffa självinsikt. Säg att du avundas en vän som har råd att äta på restaurang vareviga helg. Fråga dig själv varför du känner så. Var specifik. Deppar du över att du har så lite pengar och aldrig kan unna dig något? Eller handlar det om att du saknar social samvaro och känner dig ensam? Gå på djupet. Självinsikt behövs om du aktivt och systematiskt ska kunna jobba bort din avund.

2. Skriv ner fem saker som du är tacksam för varje dag. Tänk på de här sakerna under dagen. Fortsätt så i minst tre veckor så är det mycket möjligt att du faktiskt börjar känna dig mer tillfreds och mindre avundsjuk.

3. Välj dina vänner. Om möjligt, undvik personer som gärna klagar över hur taskigt livet och andra människor är mot dem. Din hjärna tar intryck och smittas av negativiteten. Försök att spegla dig i positiva människor i stället.

4. Säg som det är. Inte så lätt alla gånger, men om du erkänner för personen du avundas hur du känner är det stor chans att du känner dig lättad efteråt. Det tar udden av avunden.

5. Titta rakt fram, inte runtom. Det är förskräckligt lätt att bara jämföra sig med andra. Men på med lite skygglappar här och titta på din egen framdrift i stället. Om du bara tävlar med dig själv slipper du bli avundsjuk på andra.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen