Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 maj

Bästa stretchövningarna vid hälsporre

Hälsporre är ett vanligt och besvärligt fotproblem. Men det går att förebygga och lindra med enkla stretchövningar. Gör så här.

 Hälsporre kan göra rejält ont. Med enkla stretch-övningar kan du förebygga och lindra.
Hälsporre kan göra rejält ont. Med enkla stretch-övningar kan du förebygga och lindra. FOTO: Istock

Förutom bra skor som är a och o för att undvika hälsporre (Plantar Fasciit) så kan stretchövningar lindra och förebygga.

Läs också: Så undviker du och behandlar smärtsam hälsporre

5 stretchövningar mot hälsporre

 Vid hälsporre få du ont i senfästet under eller strax sidan om hälen.
Vid hälsporre få du ont i senfästet under eller strax sidan om hälen. FOTO: halsporre

1. Stretcha i sängen

Ofta är det dagens första steg ur sängen som är de tuffaste. Den här övningen ska du göra innan du kliver upp:

Sträck tårna och böj foten uppåt och neråt från ytterläge till ytterläge cirka 10 gånger. Upprepa övningen en eller två gånger ett par gånger om dagen när du sitter på en stol.

2. Stretcha på en stol

Sätt dig på en stol och korsa ditt högra ben över det vänstra så att foten vilar mot knät. Ta nu tag i högerfotens stortå med din högra hand och dra uppåt så att hela foten följer med. Håll kvar en stund och upprepa ett par gånger. Gör lika dant med den andra foten.

3. Stretcha på golvet

Sätt dig på golvet med benen rakt ut. Dra nu tårna mot dig med hjälp av en handduk eller ett band. Dra tills du känner att det drar under foten. Håll kvar i 30 sekunder och upprepa övningen tre gånger per ben.

4. Stretcha mot en vägg

Ställ dig med händerna i ögonhöjd mot väggen. Placera benet du vill sträcka ett steg bakom det andra. Hälen mot golvet. Böj nu ditt främre knä samtidigt som du trycker hälen på den andra foten mot golvet. Du ska känna att det sträcker i vaden. Håll 15–20 sekunder. Upprepa övningen ett par gånger.

5. Stretcha med boll

Sitt på en stol med fötterna på golvet. Tulla en tennisboll under foten i några minuter.

Källor: Hälsporrespecialisterna, Hälsporrekliniken, Halsporre.com, Rygg- och idrottskliniken

Läs också: Slipp fotproblem! Enkla tips som förebygger 7 vanliga bekymmer

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen