Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 3 november 2015

Bli av med dina magproblem – 9 bra tips som fungerar

Inte alla men många besvär går att förebygga naturligt. Så här gör du för att hålla magen i trim och hålla tarmsjukdomarna på avstånd.

1. Res på dig ofta

Långa stunder av stillasittande hämmar tarmens rörelser och kan bidra till att magen känns spänd och uppblåst.

2. Gå på toa i tid

Att knipa igen fast du egentligen skulle behöva tömma tarmen är inte särskilt hälsosamt. Regelbundna toalettvanor är viktiga för en sund tarm.

3. Ät i lugn och ro

Sitt ner och tugga ordentligt. Sluka inte maten, då hinner inte saliven påbörja nedbrytningen av det du äter. Skölj heller inte ner maten med en massa dryck, då hinner enzymerna i munnen inte heller göra sitt jobb.

4. Motionera varje dag

Gå en promenad, jobba i trädgården, simma, cykla, spring. Det är inte så noga vad du gör, bara du rör på dig. Måttlig motion både förebygger och förbättrar mag- och tarmproblem. Forskningen visar också att en halvtimmes daglig motion minskar risken för tjocktarmscancer.

5. Stressa ner

Lättare sagt än gjort kanske men stress är förödande för matsmältningen och kan bland annat påverka tarmfloran negativt, så försök. Bukandas, meditera och se till att få tillräckligt med sömn.

6. Lyssna på kroppen

Märker du att din mage reagerar på särskilda livsmedel – som till exempel kaffe, fett, starka kryddor, mejeriprodukter, mjölmat eller vissa frukter och grönsaker – dra ner på dem och se om magen blir lugnare. Även kolsyrade drycker kan vara värda att undvika.

7. Grönt är skönt

Alla magar är olika men i allmänhet bidrar ett varierat och generöst intag av grönsaker och frukt till att hålla tarmfloran sund och tarmen i rörelse. Det anses även skydda mot cancer.

8. Rök inte

Rökning ökar risken för olika sjukdomar i mag-tarmkanalen, såsom Crohns, vissa koliter och tjocktarmscancer. Rökare har också ofta problem med sura uppstötningar.

9. Håll koll på vikten

Hos överviktiga tenderar maten att passera snabbt genom mag-tarmkanalen, vilket kan ge diarré. Är man slank processas maten generellt långsammare så att avföringen blir normal.

—–

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen