Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 2 maj 2017

Bli av med sötsuget – 9 råvaror som hjälper!

Lever du med ett ständigt sug och en trötthet som bara kan motas med något sött i munnen? Då kanske det är dags att sluta låta sockret styra ditt liv. Hälsocoachen Filippa Salomonsson vet hur du bryter dina vanor och lär dig att leva ett liv utan snabba sockerkickar.

Nästan alla svenskar äter för mycket socker. Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att kvinnor äter max 25 och män max 35 gram socker om dagen. Men enligt en kostundersökning som gjorts i Sverige får vi oss mer än fyra gånger så mycket. Så kanske är det dags att sätta stopp för ditt sockerbegär!

– Det gäller att få ut allt ur systemet. Därför ska vi avstå helt från socker under tre veckor och fylla kroppen med all den näring den har längtat efter. På så sätt återställer du din relation till socker, säger holistiska hälsocoachen Filippa Salomonsson, som skrivit boken ”Sockerdetox”.

Så vet du att du är sockerberoende

  • Behöver du något sött varje dag?
  • Känner du att sockret kontrollerar dig?
  • Äter du sötsaker även när du inte är hungrig?
  • Har du svårt att säga nej när någon bjuder på sötsaker?
  • Måste du äta något sött på eftermiddagen för att inte dippa?
  • Svarar du ja på någon av dessa frågor är du förmodligen sockerberoende.
    – Stanna upp och lyssna på din kropp för att se vad du verkligen behöver. Om du känner dig trött kanske du ska lägga dig en timme tidigare i stället för att äta en Snickers.

    Så sockerdetoxar du

    Förbered dig. Börja med att rensa ditt kök från allt som innehåller socker. Förbered dig också genom att redan nu dra ner på ditt sockerintag för att inte chocka kroppen. Välj hellre råvaror som innehåller naturligt socker som frukt, bär, honung och dadlar.

    Nu är det dags! Själva sockerdetoxen pågår i tre veckor. Nu utesluter du allt socker ur din kost – även det naturliga. Fyll i stället din kropp med näringsrik mat.

    Ät fyra mål om dagen: Frukost, lunch, mellanmål och middag.

    Du ska äta bra kolhydrater. Fokusera på grönsaker, nötter, linser, bönor, hirs, sötpotatis, bovete, korn och havre.

    Bra fetter gör dig mätt och belåten. Du hittar det i avokado, chiafrön, lax, nötter, frön, olivolja och kokosolja.

    Protein dämpar sötsuget. Ät protein till varje måltid för att balansera ditt blodsocker och hålla dig mätt. Välj gärna vegetariska alternativ som ägg, quinoa, nötter, bönor, ost, yoghurt, hampafrön, pumpakärnor och solrosfrön. Men mår du bättre av att lägga till fisk, fågel eller kött gör du förstås det.

    Klar! Kroppen har nu återställt balansen och hittat en jämnare energinivå, fri från sockersuget. Om du vill kan du försiktigt börja äta söta livsmedel. Men tänk på att välja när du vill äta dem och varför. Tänk också på att välja naturligt socker framför processat.

    Att rensa bort under dina sockerfria veckor:

    • Agavesirap
    • Alkohol
    • Bakverk och kakor
    • Balsamvinäger
    • Buljong (om den innehåller socker)
    • Chips
    • Energidrycker
    • Flingor och müsli (om du inte gör din egen sockerfria variant)
    • Frukt
    • Färdiga soppor
    • Färdiga såser
    • Glass
    • Godis
    • Honung
    • Ketchup
    • Juicer och saft
    • Krämer
    • Light-produkter och sötningsmedel
    • Läsk
    • Pizza
    • Potatis
    • Processad soja-, ris- och nötmjölk
    • Processat bröd och kex
    • Raw- och energibars
    • Sirap
    • Sötad yoghurt
    • Torkad frukt
    • Vit pasta
    • Vitt ris
    • Vitt socker
    • 9 råvaror som hjälper mot sockersuget:

    • Chiafrön
    • Quinoa
    • Valnötter
    • Avokado
    • Vitlök
    • Citron
    • Spenat
    • Groddar
    • Relaterade artiklar

      Läs mer om

      Lands Nyhetsbrev

      Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

      Missa inga nyheter
      Gratis

      Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


      Läs fler artiklar från Land.se

      Till toppen