Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 25 januari 2016

Bli vän med dig själv – och minska din stress

Genom att vara snällare mot dig själv kan du gå från självkritik till självmedkänsla – och på köpet kapa dina stressnivåer! Här får du konkreta tips som fungerar.

Bild 1/3
Bild 2/3
Bild 3/3

Du har säkert hört den, rösten som säger att du borde skämmas för att det inte blev så bra som du tänkt dig. Den jämför dig med andra och undrar varför ditt hem inte är lika fint, varför ditt jobb inte är lika glassigt eller varför inte du också springer maraton.

– När vi får för oss att vi måste vara perfekta och att allt hänger på oss själva är vi långt ifrån vad som är rimligt att klara av. I det gapet är det lätt att bli självkritisk. Forskning visar att det skapar en stark inre stress, säger Agneta Lagercrantz.

Hon är författare och föreläsare och har skrivit boken ”Självmedkänsla: hur du kan stoppa självkritik och förbättra relationen till dig själv och andra”.

Agneta Lagercrantz.
Agneta Lagercrantz.

Men det finns en motvikt till självkritiken – självmedkänsla. Det handlar om att ha en lika vänlig attityd och inställning till sig själv i svårigheter som man har till andra.

– Har man tränat sig i vad tröst är så är en motgång ingen katastrof. Men har man väldigt lite självmedkänsla kan en motgång bli rena katastrofupplevelsen och det ger ett fruktansvärt stresspåslag, säger Agneta Lagercrantz.

Så sänker du stressnivåerna – 4 enkla tips

Våra inre krav skapar stress. Självkritik aktiverar vårt kampflyktsystem, på samma sätt som när vi känner oss hotade och kritiserade utifrån. Därmed får vi ett stresspåslag. Så här kan du bryta din negativa spiral:

1. Motverka din självkritik genom att öva på att vara vänlig mot dig själv.

2. Fly inte från dina skamkänslor. Berätta för dig själv att det är allmänmänskligt att fela. Vi gör alla misstag ibland och vi skäms alla ibland. Lyft blicken och se att hela världen består av människor som är ofullkomliga.

3. Fastna inte i den jobbiga känslan. Flytta uppmärksamheten, känn vad som händer inom dig och acceptera det. Alla motgångar är jobbiga, men det är kritiken mot oss själva som är stressande.

Så ökar du din självmedkänsla i 4 steg

Hur skulle du säga till en kompis?

1. Tänk på tillfällen då en nära vän anklagat sig själv för att ha gjort något fel, eller svagheter som hen tycker sig ha. Hur reagerade du i de situationerna? Välj gånger du kände att det blev bra och skriv ner vad du sade och gjorde och hur din röst lät.

2. Tänk nu på när du själv haft liknande motgångar. Hur reagerar du då? Skriv ner vad du brukar göra och hur du låter på rösten när du pratar med dig själv.

3. Märkte du någon skillnad? Beskriv och förklara för dig själv varför du reagerar annorlunda när du bemöter dig själv. Vilka faktorer spelar roll?

4. Skriv ner hur du tror att saker skulle förändras om du bemötte dig själv på samma sätt när du har det jobbigt som du brukar bemöta nära vänner i samma situation.

Din vinst: Vänlighet inåt minskar din inre stress.

Skriv ett brev till dig själv – så gör du

1. Alla har vi något vi ogillar hos oss själva, men att ha fel och brister är en del av vår natur. Försök formulera det där som brukar få dig att känna dig otillräcklig (utseendet, hur du lyckas på jobbet, ditt omdöme, dina relationer osv). Vilka känslor väcks i dig när du tänker på de här sidorna av dig själv? Skriv ner dem, precis som de är.

2. Tänk på en god vän, med mycket medkänsla och värme, som är en klok person och kan se alla dina svagheter och styrkor. Vännen känner också till hela din livshistoria och allt som lett fram till den du är i dag. Skriv ett brev till dig själv utifrån den tänkta vännens perspektiv – medan du fokuserar på det du upplever som brister hos dig själv. Ställ dig följande frågor:

Vad skulle din vän säga om dina fel och brister utifrån sitt förlåtande perspektiv?

Hur skulle vännen visa sin medkänsla med dig?

Hur skulle vännen påminna dig om att du är en bra människa?

Om vännen skulle föreslå förändringar du kan göra, hur skulle de förslagen också förmedla värme, förståelse och medkänsla?

Låt brevet genomsyras av en stark känsla av acceptans, vänlighet och omsorg.

3. Lägg undan brevet ett tag. När du sedan läser det, ta verkligen till dig den medkänsla och förståelse som brevet förmedlar. Att få ta emot sådan förbehållslös acceptans är tröstande och lugnande för oss alla.

Din vinst: Att påminna dig om att du är bra som du är kan göra dig till en gladare människa. Men det räcker inte med bara en gång. Öva ofta!

Läs mer här.

Källa: Kristin Neff, professor i psykologi vid University of Texas at Austin

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen