Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 18 april

Bra bli andfådd vid träning

Lugna promenader är sköna – men vill du att träningen ska ge en rejäl hälsoeffekt gäller en viktig regel: Du ska bli andfådd!

 Lugna promenader är sköna, men vill du att träningen ska ge en rejäl hälsoeffekt gäller en viktig regel: Du ska bli andfådd!
Lugna promenader är sköna, men vill du att träningen ska ge en rejäl hälsoeffekt gäller en viktig regel: Du ska bli andfådd! FOTO: Istock

Fysisk träning kan lindra eller förebygga allt från högt blodtryck och artros till depression visar en mängd studier. Men för bästa effekt ska träningen göra dig andfådd.

– Ja, rekommendationen för att få en tydlig effekt på hälsan av träningen är att den ska vara minst måttligt intensiv. Det innebär att man blir lätt andfådd och varm, säger Jessica Norrbom, forskare i fysiologi på Karolinska Institutet.

Andfådd av träning

När man anstränger sig lite mer jobbar hjärtat och musklerna och cirkulationen i kroppen får en viktig skjuts. Det gör att en mängd läkande processer i kroppen startar.

Bland annat produceras inflammationsdämpande ämnen, kväveoxid frisätts vilket vidgar blodkärlen och gör blodplättarna mindre klibbiga plus att musklerna förbrukar mer energi.

Intensiv träning mer effekt

Ännu större hälsoeffekt kan man få av intensiv träning, då man blir rejält andfådd och varm, som vid intervallträning och korta spurter.

Det visar forskning ända ned på cellnivå, som Jessica Norrbom och hennes kolleger på avdelningen för fysiologi och farmakologi har specialisterat sig på.

Öka intensitet på träning

Just graden av andfåddhet är det enklaste sättet att mäta hur stor hälsoeffekten blir. I takt med att man blir mer vältränad så får man öka intensiteten så att man får den belastning eller fart som gör att man uppnår andfåddhet.

– Forskningen visar att lätt ansträngande träning är bättre än ingen alls, särskilt om man är otränad. Och att måttlig intensiv träning är bättre än lätt, och att intensiv träning har ännu större effekt. Den dosresponsen är tydlig, säger Jessica Norrbom.

Fotnot: Om man lider av hjärt-kärlsjukdom bör man alltid kolla med sin läkare först om vilken typ av träning som är lämplig!

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen