Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 21 november 2017

Butiker inför långsamma kassor

Tempot i en kassa kan göra de flesta stressade. För en dement, med brister i minnesförmågan, kan butiksrundan bli plågsam. Allt fler butiker anpassar sig efter kundernas funktionshinder.

FOTO: Istock

Demensförbundet drog ihop med Myndigheten för delaktighet under fjolåret igång ett projekt där personal i mataffärer ska få utbildning i bemötande av demenssjuka.

Allt flera butiker inför möjligheter för dementa att handla, med de svårigheter som det innebär när hjärnan inte fungerar som man vill. En matbutik i Hudiksvall ligger i frontlinjen:

– Vi har framförallt försökt att anpassa butiken så att alla ska kunna känna att de kan handla här och att det ska vara lätt att handla, säger Katrin Andersson, som arbeta i matbutiken, till Sveriges Radio.

Läs också: Normal glömska eller demens? Här är checklistan

Butiksradion stängs av

Radio och TV i butikerna har tagits bort, eftersom ljudet kan upplevas stressande. Personalen har utbildats i bemötande, att söka ögonkontakt och att vara extra behjälpliga om någon verkar lite förvirrad.

Satsningen har lett till att butiken har fått pris av Svenskt Demencentrum för att vara årets mest demensvänliga butik 2017.

– Det var ju väldigt kul att få ta emot det här priset, ärofyllt och det känns som att det är fler butiker som har fått upp ögonen för det och kan tänka sig att jobba emot det här målet, säger Katrin Andersson till Sveriges Radio.

Läs också: Odling ska få äldre att må bättre

Hjälper även andra

Tanken är att inte bara hjälpa dementa, utan även andra med såväl kognitiva som andra psykiska och fysiska funktionsnedsättningar.

Även i Uppsala har flera butiker valt en liknande väg. Gunnel Jägare, ordförande för Demensföreningen i Uppsala betonar vikten av rätt bemötande, såväl ute i butiken som vid kassorna.

– Man ska inte bli arg utan vara vänlig, uppmärksamma om någon plockar på för mycket av en och samma vara och säga att, här har vi en kassa där man kan ta det lite lugnare, säger Gunnel Jägare, ordförande för demensföreningen i Uppsala till Sveriges Radio.

Läs också: Transportstyrelsen vill ställa hårdare krav på äldre bilförare

Utbildar personalen

Ica Torgkassen i Uppsala ska utbilda personalen i bemötande av kunder med psykiska eller fysiska funktionshinder.

– Jag tror jättemycket på en utbildning för personal. Det skulle hjälpa oss jättemycket och även hjälpa de demenssjuka, säger Erik Ohlström, butikschef och ägare, till Sveriges Radio.

– Vi har för dålig kunskap om det, skulle vi få en utbildning så skulle personalen kunna hantera det här problemet på ett mycket bättre sätt, fortsätter han.

Se filmen: Äldreboendet med ett finrum fyllt av vackra minnen

Relaterade artiklar

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen