Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 24 januari

Därför är gnäll skadligt

Det är skadligt att gnälla och att lyssna på gnäll. Föreläsaren Christina Stielli tipsar om hur du tar dig ur gnällfällan.

 Det finns knep att ta till när gnällandet tar fart.
Det finns knep att ta till när gnällandet tar fart. FOTO: Istock

Visst känner vi väl oss alla sura och griniga då och då. Det hör till livet. Att däremot dela med sig av sitt missnöje i tid och otid är inte så smart.

Gnäll kan skada

För det finns få saker som slukar så mycket energi som gnäll. Dessutom är gnäll oerhört smittsamt och kan till och med skada oss. Både gnällspiken själv och de som tvingas lyssna på klagolåten kan fara illa.

Läs också: Första hjälpen! Så hanterar du mänskliga energitjuvar

Det forskarna har upptäckt är nämligen att gnäll utsöndrar ett stresshormon som heter kortisol och det kan skada hjärnan. Till exempel kan minnet och inlärningsförmågan påverkas negativt. Det kan du läsa mer om här.

Gnäll påverkar andra

Men ditt gnällande påverkar inte bara dig själv. Det påverkar även andra. Precis som du blir påverkad av andras gnäll. Det menar en av Sveriges populäraste föreläsare, Christina Stielli, som har pekat ut gnäll som ett av de värsta arbetsmiljöproblemen.

Och det bekräftas av en Sifo-undersökning där var fjärde tyckte att det gnälldes på tok för mycket på jobbet. Så även om det i stunden kan kännas härligt att pysa och ösa ur sig gäller det att tänka efter, påpekar Christina Stielli. Oavsett om det är på jobbet, i familjen, i föreningen eller grannskapet.

Ut ur gnällträsken

Det gäller alltså att inte fastna i gnäll, poängterar Christina Stielli. Och enligt henne går det ganska enkelt att ta sig ur gnällträsket. Det gör man genom att helt enkelt träna hjärnan på att inte gnälla. Här är 3 bra tips.

Läs också: Gnäll och negativa tankar – så blir du av med dem

1. Bli medveten om ditt eget gnäll

Usch, vad de gnäller, tänker du kanske. Men det är lätt att bli blind för sitt eget gnäll. Träna därför på att få syn på ditt eget knorrande och vad som triggar i gång dina negativa tankar. Då är det lättare att få stopp på klagandet.

2. Bestäm dig för vem du vill vara

Vill du vara den som lyser upp rummet när du kommer in eller när du går? Ställ dig den frågan då och då, tipsar Christina Stielli.

3. Acceptera eller hitta lösningar

Gnäll är att älta utan att söka lösningar. Ett effektivt sätt att få stopp på knorret är därför att ställa frågan ”Vad tänker du göra åt det?” Du kan välja mellan att acceptera saker som de är eller att försöka påverka. Svårare än så är det inte, menar Christina Stielli.

Källor: Sveriges radio, SVT, Sifo

Läs också: Spännande forskning: Gnäll kan skada din hjärna

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen