Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 november 2017

Därför kan vissa dricka kaffe på kvällen

En extra kopp kaffe kan påverka dig mer än du tror. Ny svensk forskning visar överraskande resultat.

 Tillhör du dem som inte kan somna av kaffe? Här är förklaringen.
Tillhör du dem som inte kan somna av kaffe? Här är förklaringen. FOTO: 5second

Hur länge håller du dig pigg efter en kopp kaffe? Betydligt längre än du förmodligen tror. För det du dricker mitt på dagen kan, i motsats till vad många tror, påverka din nattsömn, rapporterar svt.se.

Det som styr är dina gener. Forskning visar nämligen att det är din specifika genuppsättning som bestämmer hur länge koffeinet stannar i din kropp. Och som avgör om du somnar sött efter en kvällsfika eller ligger vaken i timmar efter minsta slurk.

Läs också: 5 hälsoskäl att ta en kaffepaus nu!

Känner dig vaken

Den som har forskat på hur olika koffeinet påverkar oss är ”kaffeforskaren” Bertil Fredholm, professor emeritus i farmakologi vid Karolinska Institutet.

Han listar upp några vanliga effekter av att dricka kaffe:

• Du känner dig vaken.

• Du kissar mer.

• Blodflödet till levern minskar.

• Hjärtat slår fortare.

Läs också: Kaffe kan skydda mot cancer – så många koppar ska du dricka

”Förbaskat mycket koffein”

Hur länge koffeinet stannar i våra kroppar varierar alltså med våra genuppsättningar. Däremot brukar man tala om halveringstid. Med det menas den tid det tar för att bli av med hälften av en substans. När det gäller koffein handlar det i genomsnitt om cirka 4-5 timmar.

– Det betyder att har vi tagit en mängd kaffe, har vi hälften kvar efter 4-5 timmar och 25 procent kvar efter 8-10 timmar och så vidare. Har man då druckit större mängder kaffe under dagen har man förbaskat mycket koffein i kroppen när man ska sova, säger Bertil Fredholm, till svt.

Tydliga hälsoeffekter

Kaffe har även flera positiva hälsoeffekter. Bland annat kan det minska risken för Parkinsons sjukdom, typ 2-diabetes (åldersdiabetes) och vissa demenssjukdomar. Enligt Bertil Fredholm bör man dricka runt tre koppar om dagen för att uppnå hälsovinsterna.

Läs också: Ny studie: Kaffe förlänger livet!

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen