Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 4 mars

Därför räcker det inte att sova i kapp på helgen

När helgen kommer kan jag sova ikapp. Dags att tänka om! Det räcker nämligen inte att ta igen förlorad sömn på helgen. Här får du veta varför.

 Slarva inte med sömnen. Din hälsa kan ta skada.
Slarva inte med sömnen. Din hälsa kan ta skada. FOTO: Istock

Svårt att komma i säng på vardagskvällarna? Inte så farligt, tänker du, man kan alltid sova ikapp i helgen.

Men riktigt så enkelt verkar det faktiskt inte vara. Även om tidigare forskning har tytt på det.

Sjuk av för lite sömn

För nu har forskningen tagit ännu ett kliv och undersökt vad förlorad veckosömn och rubbad dygnsrytm innebär för hälsan på lite sikt.

Och det man kom fram till är att din kropp behöver mer än att sova ikapp på helgen för att återhämta sig. Annars riskerar du att drabbas av övervikt, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Rubbad dygnsrytm

För enligt den nya studien (obs: extern länk) från University of Colorado Boule verkar vi vara ännu känsligare för rubbad sömn och dygnsrytm än man tidigare trott.

Fem timmars sömn

Detta kom man fram till genom att låta försökspersoner sova fem timmar per natt under fem dygn. Det som hände då var att de sömnstörda började äta mer, speciellt stort var suget efter sötsaker.

Brist på sömn ger sötsug

När samma försökspersoner sedan fick sova ut under två dygn minskade visserligen deras sug efter sötsaker. Problemet var bara att när de på nytt fick sin sömn begränsad började de åter äta mer, inte minst sötsaker.

Risk för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar

Konsekvenserna av dessa problematiska sov- och matvanor var att ämnesomsättningen blev störd. Försökspersonerna gick upp i vikt och deras känslighet för insulin minskade, något som ökar risken för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Läs också: Sömn motverkar viktuppgång

Den biologiska klockan störs

Slutsatsen är alltså, enligt den nya studien, att förlorad sömn inte går att sova ikapp på helgen. Torbjörn Åkerstedt, professor vid stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet, berättar för SVT att det hela handlar om kroppens biologiska klocka. När den ruckas tar hälsan stryk. Så mamma hade rätt – slarva inte med sömnen!

Källa: Current biology, SVT

Läs också: Så somnar du skönt och snabbt

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen