Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 24 oktober 2018

Den antiinflammatoriska maten som kan förlänga ditt liv

Antiinflammatorisk kost är nyckeln till ett långt liv. Det visar ny svensk forskning. Här får du veta vilken mat du ska välja.

 Du kan påverka din livslängd genom att äta och dricka sådant som inte skapar inflammationer i kroppen.
Du kan påverka din livslängd genom att äta och dricka sådant som inte skapar inflammationer i kroppen. FOTO: istock

Du har de gener du har, dem kan du inte påverka. Däremot kan du påverka vad du stoppar i dig. Och det du äter och dricker påverkar i allra högst hur länge du lever.

Det framkommer i en stor studie där 70 000 svenskar har ingått, rapporterar Unt.

Kosten påverkar dödligheten

Deltagarna i studien fick redovisa vad de åt och drack i en stor enkät. Efter 16 år följdes personerna upp av forskarna.

Det de upptäckt var att 16 000 av de 70 000 deltagarna hade dött. Vad forskarna också kunde konstatera var att det fanns en koppling mellan livslängd och matvanor.

Lägre dödlighet

Dödligheten visade sig vara lägre bland deltagare som åt mycket antiinflammatorisk mat än bland dem som åt mat som ökar risken för inflammationer i kroppen.

Även rökning, som är kraftigt inflammationsframkallande, påverkade livslängden visar studien.

Sluta röka

Det första man ska göra om man vill leva länge är alltså att sluta röka. Men det gäller också att ta itu med sina matvanor och satsa på livsmedel som har en antiinflammatorisk inverkan.

Här nedan får du koll på vilken mat som är antiinflammatorisk och vilken mat som ökar risken för inflammationer i kroppen.

Läs också: Ny studie: Ämne i äpplen kan sakta ned åldrandet

Antiinflammatorisk mat

Detta ska du äta mer av:

  • Frukt
  • Grönsaker
  • Fullkorn som exempelvis müsli och havregryn
  • Raps- och olivolja
  • Baljväxter
  • Nötter
  • Ost med låg fetthalt
  • Te
  • Kaffe
  • Choklad

Läs också: Antiinflammatorisk uppåtshot – så enkelt gör du bästa hälsokicken

Mat som kan öka inflammationer i kroppen

  • Rött kött
  • Chips
  • Läsk och saft

Läs också: Så gör du antiinflammatorisk röra med gurkmeja

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen