Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 9 januari 2018

Energidrycker ökar – läkare kräver åldergräns

Energidrycker ökar snabbt i försäljning. Nu är det dags att sätta tydligare åldersgränser, anser läkare.

FOTO: skodonnell

Försäljningen av energidrycker stiger snabbt, med en uppgång 44 procent sedan 2014. Oron ökar nu för att fel personer får i sig dryckerna. Sedan 2009 har en frivillig bransch-överenskommmelse gällt, med 15 års åldersgräns gällt för att få köpa dryckerna i affär, skriver TT. Men överenskommelsen följs inte alltid av säljställena, till skillnad från vid försäljning av folköl där handlarna är noggrannare.

– Vad gäller energidryck verkar det vara en del som struntar i det, säger Fredrik Sörbom, projektledare vid Sveriges bryggerier, till TT.

Läs också: Skippa kolsyrat vatten – nu ska Arla få mjölken att bubbla

Kräver 18-årsgräns

Den verksamma substansen i energidrycker är oftast koffein. För mycket av det vilket kan leda till medicinska besvär. Därför har regeringen låtit Livsmedelsverket utreda eventuella begränsande åtgärder, såsom åldersgränser.

Bara för vuxna

Innan man vet att barn kan dricka dem borde energidryckerna bara säljas till vuxna, anser barnhjärtläkaren Peter Munkhammar. Enligt honom borde 18 års ålder införas för energidrycker.

– Energidrycker innehåller farmakologiskt verksamma substanser som påverkar kroppens alla organ. Inget av det här behöver kroppen, men man tillför ämnen och exakt vad de gör med kroppen vet ingen, säger Peter Munkhammar, till TT.

Ofta möter han patienter med bröstsmärtor, yrsel, oro eller oregelbundna hjärtslag. Särskilt farligt blir det om personer med medfött hjärtfel dricker energidryck, eller om intaget sker ihop med alkohol, uppger han.

Livsmedelsverket uppger på sin hemsida att så länge konsumtion av energidrycker sker i måttliga mängder så är dryckerna i sig inte att betrakta som farliga.

Läs också: Socker bättre än energidryck: 4 positiva hälsonyheter

Försäljningen ökar

Enligt preliminära siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier sprängde försäljningen av energidrycker precis igenom gränsen 50 miljoner liter i fjol. År 2014 uppgick försäljningen till 34,9 miljoner liter, för att öka till 41,2 miljoner liter 2015 och 48,3 miljoner liter 2016, enligt siffror som redovisas av TT. Siffrorna gäller renodlade energidrycker som Redbull, Monster och Rockstar.

Läs också: Elias, 7 år, älskar löpning – landets yngsta ultralöpare

Relaterade artiklar

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen