Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 6 mars 2018

Enkel andningsövning mot stressmage

Lider du av stressmage? Den här andningsövningen är enkel, snabb och effektiv. Du kan göra den var och när du vill – utan att det syns på dig.

 Hur du andas påverkar din mage. Detta knep är enkelt och effektivt.
Hur du andas påverkar din mage. Detta knep är enkelt och effektivt. FOTO: mammuth

En frisk, vuxen person andas mellan 12 och 20 gånger per minut. När du är stressad eller orolig är det dock lätt att andningen påverkas så att du andas fortare. Inte så smart, för det leder troligtvis bara till att du blir ännu mer stressad.

Men det går att bryta den onda cirkeln som kan leda till att magen börjar krångla.

Expert på stressmage

För stress och maghälsa hänger tätt ihop. Det konstaterar Sofia Antonsson som är dietist med expertis inom maghälsa och IBS, Irretable Bowel Syndrome.

I sin bok Lugn mage tipsar hon om en enkel sak du kan prova att göra direkt för att både må bättre och få en gladare mage.

Läs också: IBS – 8 sätt att lindra symptomen

Gör så här:

Enkla metoden: Andas dig lugn

• Du kommer lätt ner i varv om du tar färre än 8 andetag per minut. Då aktiveras nämligen det parasympatiska nervsystemet som magen är kopplat till.

Läs också: Tarmens 7 värstingar – detta ska du undvika!

Många positiva effekter

Det parasympatiska systemet drar i gång när du är lugn och inte är stressad.

Det positiva som händer i din kropp när det parasympatiska systemet är påkopplat är bland annat detta:

• Matspjälkningsapparaten stimuleras.

• Hjärtverksamheten lugnas.

• Blodtrycket sjunker.

• Nivån av stresshormoner sjunker.

• Nivåerna av må-bra-hormonet oxytocin ökar.

Läs också: Vårda dina tarmbakterier – de håller dig nämligen frisk

Tips!

• Sätt ett tidtagarur, exempelvis i mobilen, på en minut.

• Räkna hur många gånger du andas under denna minut. Upprepa gärna ett par gånger så att du får ett genomsnittsvärde.

• Prova sedan att andas färre än 8 gånger per minut. Du kan räkna med att lugnet kommer att infinna sig inom kort.

Läs också: Forskaren: 9 skitviktiga fakta du måste veta om tarmen

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen