Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 1 februari

Enkla övningar för starka och smidiga händer

Handstyrkan avtar med stigande ålder. Men du kan enkelt träna upp den igen med hjälp av enkla träningsredskap.

 Det finns flera smarta hjälpmedel för alla oss som har besvär med fingrar, händer och handleder.
Det finns flera smarta hjälpmedel för alla oss som har besvär med fingrar, händer och handleder. FOTO: Istock

Gör rörelserna här nedan varje dag. Upprepa varje rörelse 5-10 gånger och gör dem i lugn takt.

Träna handstyrka med knådlera

 Ta hjälp av knådlera, skumbollar, gummiringar och handstärkare för att träna styrka i fingrar, händer och handleder. A
Ta hjälp av knådlera, skumbollar, gummiringar och handstärkare för att träna styrka i fingrar, händer och handleder. A FOTO: Istock

Håll runt en liten skumboll eller knådlera. Kläm till så hårt du kan medan du räknar sakta till fem. Upprepa.

Träna styrka i tummen med gummisnodd

Vila handen på ett bord med handflatan nedåt. Sätt ett gummiband runt tummen och handen nedanför tummens yttersta led. Rör tummen utåt och räkna till fem. Slappna av. Tänk på att hålla tummens ytterled lätt böjd hela tiden. Öka antalet gummiband när tummen blivit starkare.

Läs också: 4 ovanliga åkommor du snabbt bör söka vård för

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen