Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 10 februari

Expertens varning: Se upp för ovetenskapliga kostråd

Kost och hälsa hänger ihop, det vet vi. Men hur ska man då äta för att må bra? Land reder ut vilka kostråd som verkligen stämmer.

 Skippa dieter. Mer hållbart är att äta vanlig mat du gillar och med mycket grönsaker och fullkorn.
Skippa dieter. Mer hållbart är att äta vanlig mat du gillar och med mycket grönsaker och fullkorn. FOTO: Istock

Det finns gott om självutnämnda kostexperter som sprider ovetenskapliga påståenden om hälsa och mat. Det menar Ann-Kristin Sundin som är kostexpert på Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Risken med alla dessa ”råd” som valsar runt i exempelvis sociala medier är enligt henne att de skapar förvirring och sprider felaktiga budskap.

– Jag ser en fara med att vem som helst kan utge sig för att vara expert utifrån en blandning av knapphändig eller ”körsbärsplockad” forskning och egna erfarenheter, säger Ann-Kristin Sundin.

 Ann-Kristin Sundin är nutritionsexpert, det vill säga specialist på kost och näring.
Ann-Kristin Sundin är nutritionsexpert, det vill säga specialist på kost och näring. FOTO: LRF

Självutnämnda kostexperter urlakar förtroendet

Hon menar att det kan urlaka förtroendet för dem som verkligen kan det här med hur mat, näring och hälsa hänger ihop.

– Jämför med ett annat expertområde, exempelvis hjärnkirurgi: ingen kliver väl in från gatan och har åsikter om hur en hjärnoperation ska gå till?

Krångla inte till det med maten

Ann-Kristin Sundin menar att grunden när det kommer till mat är densamma för oss alla: vi behöver tillräckligt mycket näring och tillräckligt med energi för att må bra.

– Men att prova sig fram bland dieter där man utesluter stora grupper av livsmedel, för att man tror att de skadar hälsan, krånglar bara till vardagen mer än nödvändigt.

Risk för att vissa kostråd kan skada

Och inte nog med det. Råden kan ibland vara rent hälsovådliga.

– Exempelvis när någon låtsasexpert får för sig att ge kostråd till patienter med svåra sjukdomar och som därför inte kommer under rätt medicinsk behandling.

Men hur ska man då tänka för att få i sig det man behöver?

– Det är egentligen väldigt enkelt. De flesta vet redan så mycket om kost att man också vet ungefär vad som bör ligga på tallriken, säger Ann-Kristin Sundin, men påminner för säkerhets skull:

• Ät mer fullkornsprodukter.

• Ät mer frukt och grönt.

• Ät gärna någon proteinkälla till varje måltid: kött, fisk, fågel, ägg och mjölkprodukter, fullkornsrika spannmålsprodukter såsom grovt bröd och fullkornspasta samt bönor, ärter, linser, frön och nötter är alla utmärkta proteinkällor och innehåller massor av annan värdefull näring också.

• Ät mer fisk och annan sjömat, gärna av de feta sorterna som innehåller de värdefulla omega-3-fettsyrorna.

• Ät mindre socker i form av kakor, bullar, godis, läsk och liknande.

Här intill delar Ann-Kristin Sundin med sig av fyra enkla, bra kostråd att hålla sig till.

 Ät bladgrönsaker för att hålla hjärnan ung!
Ät bladgrönsaker för att hålla hjärnan ung! FOTO: Istock

Ann-Kristins 4 enkla vägar till bra kost

1. Tänk 80:20-regeln

Basera din kost på bra mat med mycket näring. Då får det plats lite fika då och då, något kalas eller någon buffémiddag. Tänk 80:20-regeln: om du gör rätt i 80 procent av fallen, så kan du göra mindre rätt de resterande 20 procenten. Alltså: strunta

i detaljerna och se helheten i stället.

2. Ändra lite i taget

Stora kostomläggningar fungerar sällan i praktiken. Man tröttnar om det smakar för annorlunda, är för krångligt att få tag på och kräver en för stor insats i köket. Vill du öka på kostfiberintaget? Byt ut vitt bröd mot fullkornsbröd. Vill du få i dig mer grönsaker? Skär upp i förväg så att du har allt klart direkt från en burk när du ska äta.

3. Ät mat som mättar

Om du behöver dra ned på energiintaget (som så många vill av hälsoskäl) så välj mat som mättar. Varm mat tenderar att mätta mer än kall. Proteinrika livsmedel mättar bra liksom fiberrika livsmedel. Så exempelvis grova grönsaker, grovt bröd och havregryn någon eller några gånger per dag kompletterar näringsbehovet samtidigt som det mättar. Många tycker också att feta livsmedel mättar bra – ost är ett mycket näringsrikt livsmedel som kan bidra till en långvarig mättnad.

4. Välj osötat

Välj gärna naturella livsmedel som bas, det vill säga osötade. Då minskar du enkelt på ett sockerintaget. Undvik alltså sötade flingor, sötat bröd och sötade drycker till vardags.

Läs också: Vanliga symtom på magnesiumbrist

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen