Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 9 december 2015

Experterna tipsar: Så kickstartar du ditt hälsosamma liv

Nytt år betyder nya möjligheter. Så passa på. Här tipsar dietisten, träningsexperten och den mentala tränaren om enkla, hälsosamma vanor du kan börja med – redan nu!

Här får du bästa experttipsen på hur du kan komma igång med ett hälsosammare liv: Kosten, träningen och din mentala hälsa.

Dietistens 5 bästa kostråd

Annika Långvall.
Annika Långvall.

Annica Långvall, leg. dietist, bloggare på dietistannica.com ger dig bästa tipsen för en hälsosammare kosthållning.

1. Drick din D-vitamin

Oavsett om du dricker vanlig komjölk eller ett vegetabiliskt alternativ, så se till att välja en D-vitamin-berikad mejeriprodukt. D-vitamin behövs bland annat för att reglera kalkbalansen i skelett och tänder och för att immunförsvaret ska fungera. D-vitamin är ett av de vitaminer vi riskerar att få för lite av i Sverige.

2. Våga vego

Inför en eller gärna flera vegetariska måltider i veckan. Genom välkomponerade vegetariska måltider minskar du din köttkonsumtion, ökar ditt intag av kostfibrer – som ger mat åt hälsosamma tarmbakterier – och höjer fettkvaliteten i din kost. Det minskar risken för flera livsstilssjukdomar samtidigt som du bidrar till en miljömässigt hållbar matkonsumtion.

Lägg det på din nivå – kolla i frysdisken och testa något av alla de spännande alternativ som finns där, eller laga en vegetarisk linssoppa, hemlagade morotsbiffar eller varför inte havrepannkakor med keso?

3. Ät mer fisk!

Minst tre måltider i veckan bör bestå av fisk, både feta sorter som lax och makrill och magrare varianter som torsk. Fisk, i synnerhet de fetare varianterna, ger både D-vitamin och omega-3 som har många viktiga funktioner i kroppen. Testa till exempel ugnsbakad lax och broccoli i kokosmjölk smaksatt med currypasta – delikat vardagsmat på 25 minuter.

4. Grönt är skönt

Ha alltid grönsaker, frukt eller bär till måltiderna. Hälsofördelarna är gigantiska – du ökar ditt intag av vitaminer, mineraler, antioxidanter och kostfibrer och dessutom hjälper det dig att hålla magen mätt och vikten stabil. Varva gärna mellan kokta och råa, fiberrika och lättare grönsaker.

Smoothie med banan och lingon till frukost, apelsin till mellanmål, kokta ärter till lunch, vitkålssallad till middag och paprika på kvällsmackan – så skulle en dag kunna se ut.

5. Sockra ner

De flesta vet att godis, kakor, bullar och läsk innehåller mycket socker, men det finns även betydliga mängder i viss ”vardagsmat”, såsom sötad yoghurt och kvarg, rismellanmål, flingor och müsli, bars, fruktjuice och en del bröd. Få koll på din kost genom att läsa ingrediensförteckningen. Det som står först finns i störst mängd.

Kolla även på näringsvärdet. Varifrån kommer kolhydraterna i din mat – från rent socker eller från fullkorn? Minska på det rena sockret och välj i stället fullkornsprodukter, rotfrukter, frukt och bär som dina kolhydratkällor.

Blossoms 5 bästa träningstips

Blossom Tainton Lindquist.
Blossom Tainton Lindquist. FOTO: KRISTIAN POHL

Blossom Tainton Lindquist, holistic lifestyle coach ger dig tips om hur du lyckas med träningen.

1. Morgonstund har guld i mun

Börja med bra morgonrutiner. En bra start på dagen gör verkligen skillnad på HELA dagen. Gå upp lite tidigare och få in några uppmjukande yoga/stretchövningar och en kort meditation, alternativt en morgonpromenad eller kort joggingrunda. Kanske kan du alternera mellan dessa så som det passar bäst i din vardag.

2. Prioritera rätt

Se till att alltid ha bra syften med den träning du gör, att den är meningsfull och ger dig det resultat du vill ha. Ibland gör vi saker bara för att det är kul, vilket är toppenbra, men om du har ett specifikt mål eller kanske behöver stärka upp en svaghet är det viktigt att lägga din dyrbara tid på rätt sak. Prio ett borde till exempel alltid vara att se till att vara skadefri.

3. Planera!

Planera gärna din vecka på söndag kväll. Skriv in i agendan när du ska träna så att det finns där. Annars är det lätt hänt att den fylls på med annat och träningen, det vill säga din hälsa, blir bortprioriterad. Bocka av varje dag. Om livet kom emellan (vilket händer) så se till att ha en reservplan.

4. Eget ansvar

Ta eget ansvar för din träning. Häng inte upp den på någon annan. De gånger du har möjlighet att träna med en kompis/partner är bonus.

5. Ta kontroll

Sätt upp mål som inte står och faller med någon annan än dig själv. Mål som bara du har kontroll över.

5 steg till ökad mental styrka

Olof Röhlander,
Olof Röhlander. FOTO: THRON ULLBERG

Författaren och mentala tränaren Olof Röhlander, aktuell med boken ”Konsten att njuta av livet”, tipsar om hur du ska tänka för att komma i gång med ditt nya, hälsosamma liv.

1. Anta nya utmaningar

Problem kan ses som sätt att växa. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa som vi vill, så träna på att se fram emot utmaningar eftersom de kommer att göra dig mentalt starkare. Som affärsfilosofen Jim Rohn sa: ”Önska inte att saker blir enklare – önska att du blir ännu bättre.

Hoppas inte att du ska få en lätt dag – hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa.” Det här kan också kallas för störningsträning, där du medvetet utsätter dig för störningar som ett sätt att bibehålla fokus och inre lugn.

2. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med

Tänk tillbaka på tidigare utmaningar du haft i ditt liv och klarat av. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat både det och mycket mer. Hämta hem trevliga minnen av tidigare segrar och koppla dem till nuet.

3. Börja med det du kan och öka svårighetsgraden

Min mellanstadielärare tipsade ofta om att börja skrivningarna med att svara på de frågor jag är säkrast på först. ”Genom att klara dem växer du och kan sen ge dig på de svårare frågorna.” Gör likadant när du har en tuff dag framför dig. I stället för att bli handlingsförlamad, ge dig på nåt enkelt så att du kommer igång – sen kommer självförtroendet att öka och du kan ge dig på de tuffare uppgifterna.

4. Vänta inte på inspiration

Vi väntar ofta på att få inspiration innan vi sätter igång. Men uttrycket ”motion creates emotion” avslöjar att det är genom att börja, oavsett inre motstånd, som känslan sen kommer. Har du sagt att du ska göra någonting – stå för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du sagt du ska göra ökar ditt förtroende för dig själv och ditt ord och därmed också din mentala styrka.

5. Hitta fördelar

Det går att hitta en mening med det mesta som sker. ”Vad finns det för konstruktivt med det här?” är ett sätt att hitta de konstruktiva aspekterna i allt som händer. Vad som än händer i dag så se det som träning i att hitta dolda fördelar även i det som andra upplever som odelat negativt.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen