Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 18 november 2016

Få ordning på din stökiga mage – vi tar död på myterna

Har du lindriga problem med mage och tarm? Ändrade kostvanor och mer motion kan räcka långt för att må bättre.

Bild 1/2 FOTO: Mostphotos
Bild 2/2

Många har magbesvär utan att nödvändigtvis vara sjuka. Enligt Johan Bark, specialistläkare i gastroenterologi, hepatologi och internmedicin, handlar det om ungefär 25 procent av Sveriges befolkning.

Tillhör man den kategorin finns det flera vägar till en lugnare tarm som inte går via vården. En av dem är Fodmap-dieten. Från början togs den fram för att minska symtomen hos patienter med de inflammatoriska tarmsjukdomarna ulcerös kolit och Crohns, men den kan hjälpa även mer normalkrångliga magar och personer med IBS (Irritable Bowel Syndrome).

– Fodmap går ut på att man tar bort korta, fermenterbara kolhyd­rater samt xylitol och sorbitol ur kosten. Det gör att gasproduktionen sjunker och magen blir gladare, säger Johan Bark.

Fermenterbara kolhydrater

Fodmap är en förkortning och står för fermenterbara oligo-, di- och monosackarider samt polyoler. Enkelt förklarat handlar det om kolhydrater som, när de bryts ner av bakterier i tjocktarmen, jäser och orsakar gasbildning. Processen behöver inte, men kan ge, magbesvär.

– Har man inte så svåra symtom räcker det ofta att minska på Fodmaps. Man kan först utesluta helt och sedan åter öka gradvis för att hitta en nivå man klarar.
Det här är givetvis goda nyheter för många. En möjlig nackdel med dieten är att de fermenterbara kolhyd­raterna gömmer sig i många råvaror och produkter. Till exempel finns de i vete, råg, baljväxter, mjölk, diverse olika grönsaker och frukter samt sockerfria produkter som tuggummi och halstabletter.

– Jag tycker att man ska göra ett besök hos en duktig dietist som kan guida rätt. Det finns även bra appar med ingredienslistor och liknande som kan vara till stor hjälp.

Ökad fysisk aktivitet kan hjälpa

Lätt förstoppning kan bli bättre med hjälp av ökad fysisk aktivitet. Rör man sig inte så mycket tenderar tarmrörelserna att minska och gaser kan ”fångas” tillfälligt i krökar och böjar och ge knip och kramp. Med andra ord: Dra ner på stillasittandet.
– Promenera och cykla, kliv gärna av bussen en hållplats för tidigt. Gå mer på jobbet och stå hellre än att sitta vid skrivbordet. Kroppen och tarmarna gillar att man rätar ut sig.

Det finns en utbredd uppfattning om att trög mage kan avhjälpas med ökat intag av vätska och fiberrik mat. Men det är två seglivade myter Johan Bark gärna vill avliva. Fibrer i största allmänhet hjälper i bästa fall mot förstoppning men ger andra obehagliga symtom som gas, svullnad och knip. Bulkmedel från apoteket, alltså lösliga fibrer utan förmåga att producera gaser, avhjälper däremot mild förstoppning utan biverkningar.

Rådet att hiva i sig vatten fast man inte är törstig ger Johan Bark inte mycket för. Det lilla extra man orkar dricka sugs nämligen upp i tunntarm eller magsäck och når aldrig tjocktarmen.

Höja livskvaliteten

– Allt som händer är att man får springa och kissa hela tiden. Man ska dricka sig otörstig och så att urinen är relativt genomskinlig, det räcker.
Den som först och främst har problem med lös mage kan bli bättre genom att minska på feta livsmedel.
– Är man bortbjuden eller äter ute där det är svårt att styra själv kan man förebygga diarré med en imodiumtablett.

Vid mer ihållande problem eller om en tidigare stabil mage plötsligt blir lös tycker Johan Bark att man ska kontakta sin läkare för en utredning. Detsamma gäller om man har en kombination av lös och hård mage under en längre tid.
– Ofta blir folk inte helt bra men de blir så pass bra att de höjer sin livskvalitet och kan leva ett vettigt liv.

Hjälper probiotika mot orolig mage?

Probiotika, levande bakteriekulturer med ”snälla” lakto- och bifidobaciller, sägs vara bra för magen och tarmfloran. Men det vetenskapliga underlaget för påståendet är svagt.

Vad som är en frisk tarmflora är inte heller helt enkelt att avgöra, än mindre vilken man själv har och vilka specifika bakterier som i så fall skulle behöva tillsättas.
Vill man kan man givetvis ändå prova och se om produkter, oftast yoghurt och fil, som berikats med levande bakterier hjälper. De är ju hur som helst inte skadliga.

3 livsmedel som kan hjälpa

aloevera

1. Aloe vera

Vid Sahlgrenska universitetssjukhuset har man gjort lovande försök med aloe vera-behandling vid IBS. Vilka preparat och vilken dosering som är mest effektiva vet forskarna ännu inte men det kan ju alltid vara värt att testa någon produkt med aloe vera.

2. Iberogast

Ett naturläkemedel som finns på apoteket och som lindrar diarré, katarr, svullen mage och så vidare. Iberogast innehåller olika örter, som kvanne, kamomill, kummin, citronmeliss och pepparmynta.

3. SPC-Flakes

Specialprocessat spannmål som hjälper vid diarré och som också visat sig kunna lindra inflammatoriska tarmsjukdomar. SPC är ursprungligen ett grisfoder (!). När smågrisar slutar dia och går över till vuxenfoder får de ofta problem med diarré. Tidigare gav man då rutinmässigt antibiotika men när det förbjöds på 1980-talet lanserades flingorna som ett, visade det sig, väl fungerande alternativ. SPC-Flakes finns på apoteket.

Läs också: Så får du fart på den tröga magen

—–

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen