Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 13 september

Fakta om morgonpigga

Är du extremt morgonpigg? Då är du i gott sällskap. Forskarna är överraskade.

 Pigg som en lärka redan vid fyra-femtiden på morgonen. Det utmärker dig som är extremt morgonpigg.
Pigg som en lärka redan vid fyra-femtiden på morgonen. Det utmärker dig som är extremt morgonpigg. FOTO: Istock

Är du sjusovare eller går du hellre upp med tuppen? Dina morgonvanor är medfödda och styrs av dina gener. Det har forskarna känt till sedan tidigare.

Många extremt morgonpigga

Nu har sömnforskningen tagit ännu ett kliv och en ny studie visar överraskande resultat när det gäller de som är extremt morgonpigga. Bland annat att de är så pass många.

Läs också: Därför vaknar du alltid tid – och kan inte somna om

25 000 deltagare

Det är forskare vid universiteten i San Francisco, Utah och Wisconsin som har samlat in sömndata från nästan 25 000 personer. Detta är vad de kom fram till:

Fakta om morgonpigga

  • 1 av 300 stiger utan problem upp redan runt fyra, fem på morgonkvisten.
  • Dessa extremt morgonpigga går och lägger sig tidigt och somnar helst före 20.30.
  • Sömnhormonet melatonin utlöses några timmar tidigare hos de extremt morgonpigga jämfört med de flesta andra.
  • Medan de flesta av oss gärna sover 30 till 38 minuter längre på lediga dagar nöjer sig de extremt morgonpigga med att sova fem till tio minuter extra när tillfälle ges.
  • Att vara extremt morgonpigg verkar vara ärftligt.
  • De extremt morgonpigga brukar funka utmärkt på dagtid men kan ha svårt att hålla sig vakna för sociala aktiviteter på kvällen, påpekar Louis Ptáček, professor i neurologi och en av forskarna i sömnstudien.
  • Det är vanligare att sjusovare (som oftast också är nattugglor) har problem med sömnen än personer som är morgonpigga.

Äldre ofta morgonpigga

Många äldre får tidigare vanor med åren, detta har forskarna i studien tagit hänsyn till, och det påverkar alltså inte resultatet. Även eventuella sjukdomar eller vanor som är kopplade till exempelvis arbetstider har forskarna tagit hänsyn till.

Läs också: Sant och falskt om din sömn

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen