Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 20 april 2018

Fodmap lindrar ofta IBS

Ont i magen, gaser, diarré. IBS kan ge mycket besvärliga symtom. Men det går att lindra problemen. IBS-experten Sofia Antonsson rekommenderar fodmap-metoden.

 Metoden med att utesluta en viss typ av livsmedel för att sedan återföra dem systematiskt kallas fodmap och är enligt experten Sofia Antonsson effektivt mot IBS.
Metoden med att utesluta en viss typ av livsmedel för att sedan återföra dem systematiskt kallas fodmap och är enligt experten Sofia Antonsson effektivt mot IBS. FOTO: Istock Magnus Fond

Problem med mage och tarm är vanligt och ungefär 15-20 procent av befolkningen i västvärlden beräknas lida av IBS. Men enligt dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson är mörkertalet stort.

– Många med IBS vet inte vad som är normalt och har mag- och tarmproblem. Det finns heller inget medicinskt test som kan avgöra om man har IBS, det är en uteslutningsdiagnos, säger Sofia.

Läs också: 3 vanliga symptom på IBS

Snubblade över fodmap

Sofia, som själv har IBS, arbetade tidigare som dietist i primärvården. Hon kände ofta att hon inte hade tillräckligt med redskap för att hjälpa patienter med mag- och tarmproblem. Men 2009 ”snubblade” hon över fodmap och testade metoden på sig själv.

– Jag blev ganska snabbt bättre och det blev även de flesta av mina patienter som provade.

Läs också: Enkel andningsövning mot stressmage

Begränsa intaget av fodmaps

Redan i början av 2000-talet kom de första studierna som tydde på att IBS-drabbade kunde minska sina besvär genom att undvika eller begränsa intaget av så kallade fodmaps, fermenterbara kolhydrater.

Fodmap är en förkortning och står för fermenterbara oligo-, di- och monosackarider samt polyoler. Det är kolhydrater som inte helt bryts ner i tunntarmen. I stället fortsätter de till tjocktarmen där de börjar jäsa och gaserna som då bildas kan ge en del människor problem med magen.

– Väldigt många blir hjälpta av att plocka bort fodmaps. Man börjar med att utesluta livsmedel som innehåller de här kolhydraterna och sedan lägger man stegvis tillbaka dem. På så vis får man en egen karta över sin mage och bättre kunskap om vad man tål och inte.

Läs också: Mattips för stressmage

Lindring inom några veckor

Oftast ger kostomläggningen en symtomlindring redan inom några veckor. Att komma in helt i det nya mat- och ätmönstret brukar däremot ta några månader, ibland upp till ett år.

– Det är en stor omställning att äta enligt fodmap, absolut. Men mitt råd är att försöka fokusera på det man kan äta i stället för på det man inte kan äta. Då går det lättare.

Läs också: Tarmens 7 värstingar – detta ska du undvika!

I samråd med dietist

Innan man bestämmer sig för att göra en fullständig kostomläggning kan man prova att utesluta några utvalda livsmedel med mycket fodmaps på egen hand. Märker man att det ger någon förbättring är det värt att gå vidare.

– Jag tycker att man ska göra det här i samråd med dietist. Annars är risken att man bara tar bort livsmedel utan att ersätta dem med något annat. Då riskerar kosten att bli väldigt ensidig och det är inte bra.

Läs också: Forskaren: 9 skitviktiga fakta du måste veta om tarmen

Fodmap online

I dag arbetar ganska många dietister i Sverige med fodmap. Antingen kan man bli remitterad till en sådan dietist via vårdcentralen, eller själv kontakta en. Fodmap finns också som onlinebehandling.

– Fodmap är ett väldigt konkret verktyg. Vi lär patienten hur hen ska göra och sedan är det upp till var och en att följa det. Gör man rätt vet man vad som händer om man äter på ett visst sätt och slipper gissa sig fram.

Springa på toaletten

Symtomen på IBS varierar och kan vara allt från milda till mycket svåra. Några av de vanligaste är gaser, uppblåsthet och avföringsproblem. En del får diarré och måste springa på toaletten ständigt och jämt, medan andra blir förstoppade. Magen kan också vara omväxlande lös och hård.

– Det blir inte lättare av att det fortfarande är jättetabubelagt med bajs och toalettvanor. Många vågar inte ens gå på toa på sin arbetsplats eller i skolan. Vi jobbar för att det ska bli lättare att prata om det här, säger Sofia.

IBS är av okänd anledning vanligare bland kvinnor. Svenska undersökningar visar också att IBS ökar framförallt bland unga kvinnor.

Läs också: Dietistens bästa antistressråd för magen

Viktigt med stresshantering

Stressen som många upplever i dagens samhälle kan förvärra IBS och andra magproblem. Därför kan stresshantering vara en viktig del i behandlingen.

– Det är naturligtvis olika från individ till individ, men är man väldigt stresskänslig kan medicinsk yoga, andningsövningar och liknande vara bra komplement till en kostomläggning, säger Sofia.

Läs också: Carolines liv styrdes av tillgång på toalett

IBS drabbar flest kvinnor

IBS står för Irritable Bowel Syndrome och är en störning i tarmens funktion.

Majoriteten av de som drabbas är kvinnor och problemen uppstår ofta redan i skolåldern. Det är mindre vanligt att personer över 40-45 år får IBS.

Man vet i dag inte vad IBS beror på, men troligtvis samverkar både fysiska och psykologiska faktorer. Ny forskning tyder också på att förändringar i samspelet mellan hjärnan och tarmfloran kan spela en viktig roll. Tarmslemhinnan hos IBS-drabbade är mer genomsläpplig för bakterier än en frisk tarm.

Fodmap kan kopplas till IBS

Fodmap är en förkortning för några kolhydratstyper (fermenterbara oligosackarider, disackarider, monosackarider och polyoler) som kan kopplas till IBS och orolig mage.

Några exempel på fodmap-rika livsmedel är mjölkprodukter, lök, råg, avokado och bönor. Genom att utesluta eller minska på sådana livsmedel kan man få kontroll på sin mage.

De flesta får god effekt av kostomläggning enligt fodmap, men metoden kräver uthållighet och disciplin. Man börjar med att utesluta de vanligaste fodmap-livsmedlen helt under minst två veckor. Därefter återinförs livsmedlen systematiskt ett och ett, så att man lär sig vad den egna kroppen tål och inte tål.

Det finns både bra appar med bland annat livsmedelslistor och recept för fodmap-intoleranta, till exempel Monash University low FODMAP app och Belly Balance.

Läs också: IBS – så här kan du lindra

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen