Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 26 februari 2018

Förebygga benskörhet – så gör du

Benskörhet, osteoporos, beror till stor del på ärftlighet. Men det finns en hel del du kan göra för att förebygga sjukdomen. Här är 6 viktiga tips.

 Rör på dig och lev sunt så minskar risken för benskörhet.
Rör på dig och lev sunt så minskar risken för benskörhet. FOTO: Istock

Ungefär häften av alla kvinnor och en fjärdedel av alla män i Sverige blir förr eller senare bensköra. Osteoporosberor eller benskörhet beror på att balansen mellan nedbrytning och uppbyggnad av benet i kroppen rubbas. Resultatet blir ett alltmer poröst och mindre hållfast skelett.

Kvinnor drabbas oftare

Både män och kvinnor kan bli bensköra, men kvinnor löper störst risk att drabbas.

– Det beror på att östrogennivåerna minska i klimakteriet, och östrogen har en skyddande effekt på skelettet, säger Ingrid Bergström, läkare och forskare vid Karolinska sjukhusets osteoporoscentrum.

Även om benskörhet, osteoporos, till stor del beror på ärftliga faktorer som inte går att göra något åt, finns det en hel del att göra för att minska risken för att drabbas.

Läs också: 10 000 steg om dagen – så påverkas din kropp

6 tips för att förebygg benskörhet

1. En stor riskfaktor är att inte röra på sig under uppväxten då skelettet byggs upp. Har du barn, se därför till att de är ute och rör på sig.

2. Motion som belastar skelettet, till exempel styrketräning, löpning, promenader med mera bidrar till att hålla benvävnadens hållfasthet. Men inte bara det, du får också starkare muskler samt förbättrad koordinationsförmåga och balans.

3. Ät kalciumrika livsmedel hela livet. Mejeriprodukter, baljväxter, spenat och broccoli är bra kalciumkällor.

4. Vistas utomhus, särskilt på sommaren. Kroppen bildar D-vitamin av solljuset och det behövs för kalciumupptaget.

5. Försök att inte bli för tunn, särskilt efter klimakteriet. BMI under 19 är en riskfaktor för osteoporos. Lite lagom hull gör att skelettet belastas. I fettet omvandlas också östron, som under hela livet bildas i binjurarna, till östrogen. Det leder till att man trots menopaus kan få en liten skyddande östrogennivå såvida man inte är för smal.

6. Rök inte och drickmåttligt med alkohol.Läs också: 7 fakta om benskörhet

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen