Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 29 juli 2016

Förstoppning? 12 sätt att råda bot på trög mage

Magen kan lätt börja strejka – särskilt när du bryter dina vanliga rutiner. Så här gör du för att bota och förebygga en envis mage!

FOTO: Mostphotos

1. Smörj tarmen

Genom att äta fet mat – med rätt slags fett – kan du hjälpa tarmen på traven. Om du ser till att regelbundet äta exempelvis fet fisk, en liten sked kokos- eller linfröolja eller en halv avokado stimulerar du tarmens rörelser och möjligheten för maten att föras fram snabbare genom tarmen. Undvik processade fetter!

2. Drick citronvatten

Du kan testa att hjälpa din tröga mage på traven genom att börja dagen med att dricka saften av en halv pressad citron, utblandat med ett glas ljummet vatten som först kokats upp. Citronvatten sägs inte bara kunna underlätta matsmältningen, utan även stärka immunförsvaret och hjälper till att driva ut gifter ur kroppen.

3. Köp dig en fotpall

Skaffa en liten pall att sätta upp fötterna på när du sitter på toaletten. Genom att sitta lätt framåtlutad på toaletten med fötterna i höjt läge efterliknar du en hukande position. Tarmen rätas då ut, ändtarmens muskler öppnas och avföringen har lättare att passera – utan att du behöver krysta alltför ihärdigt.

4. Res på dig!

Vi vet att fysisk träning är bra för kroppen. Men det talas också alltmer om hur farligt vårt stillasittande kan vara, bland annat eftersom det ökar risken att drabbas av kroniska sjukdomar. Att bryta stillasittandet i vardagen är också viktigt för att magen ska må bra – för när du förblir stillasittande stannar också tarmens rörelser av och du kan drabbas av besvärliga gaser som fastnar i tarmfickor.

Kliv av bussen några hållplatser för tidigt och promenera. Res dig från kontorsstolen eller tv-soffan och ta en tur runt huset – och minska risken för förstoppning.

5. Tugga länge

Undvik att stressa i dig maten. Genom att tugga maten ordentligt – helst cirka 30 gånger innan du sväljer – hjälper du magen på flera sätt. Salivutsöndringen i munnen är viktig eftersom det är med salivens enzymer som matsmältningen påbörjas. Bälga inte heller i dig vatten samtidigt som du äter. Om du hetsar i dig dina måltider riskerar du också att svälja mycket luft.

6. Dra ner på te

Kosten påverkar så klart hur din mage mår. Vissa livsmedel har stoppande effekt, exempelvis te och choklad. Mjölkprodukter kan också ha en viss stoppande effekt – att tänka särskilt på för barn som fått förstoppning.

7. Ät rätt fibrer

Fibrer är bra för trög mage – bland annat för att de hjälper avföringen att suga åt sig vätska och svälla och gör det enklare för tarmen att tömma sig. Olösliga fibrer som finns i sädesslagen är bra om magen har hakat upp sig.

Men du bör vara lite försiktig med vissa fibrer – eftersom vissa fermenterbara kolhydrater kan jäsa i magen och orsaka gasbildning och andra besvär som svullen mage och magknip. Bulkmedel från apoteket kan också vara bra för att avhjälpa förstoppningen – utan biverkningar.

8. Drick vatten

För lite vätska kan göra avföringen hård och torr. Det är lätt att glömma bort att dricka – särskilt om du är ute och reser eller bryter dina vardagsrutiner. Fundera över vilken mängd vatten du får i dig varje dag. Du kan studera din urin för att bedöma om du dricker tillräckligt mycket – den ska vara ljusgul och nästan genomskinlig. Men drick inga överdrivna mängder – det leder bara till att du får springa och kissa ideligen.

9. Stressa inte på toa

Ibland behöver man sitta en stund på toaletten innan tarmens reflexer kommer igång. Ge dig själv lite egen lugn tid, läs en tidningsartikel eller – ja, varför inte – bläddra på mobilen… Ha inte för bråttom!

10. Håll dig inte

Glöm dina ”Jag ska bara…” Det är viktigt att du faktiskt går på toaletten när du väl är nödig. Efter bara några minuter kan nödighetskänslan vara över – och det är för sent.

11. Testa aloe vera

Du kan testa att dricka aloe vera-juice morgon och kväll. I en studie utförd vid Sahlgrenska universitetssjukhuset visade aloe vera-extrakt i pulverform utblandat med vatten ha en bra effekt för de testade 168 försökspersoner med IBS-besvär, såsom förstoppning. En förklaring kan vara aloe verans antiinflammatoriska effekt.

12. Skaffa dig en vana

Sist men inte minst, gör dig själv en tjänst genom att göra dina toalettbesök till en rutin. Magen gillar regelbundenhet. Oavsett om det är efter frukost eller innan du lägger dig – försök att få in en regelbunden tidpunkt på dagen när du inte är stressad.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen