Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 23 januari 2017

Förstoppning: Ät på rätt sätt – 6 enkla råd

Strejkar magen? Det kan hänga ihop med dina matvanor. Så här äter du för att slippa förstoppning.

FOTO: istock

1. Smörj tarmen

Genom att äta fet mat – med rätt slags fett – kan du hjälpa tarmen på traven. Om du ser till att regelbundet äta exempelvis fet fisk, en liten sked kokos- eller linfröolja eller en halv avokado stimulerar du tarmens rörelser och möjligheten för maten att föras fram snabbare genom tarmen. Undvik processade fetter.

2. Tugga länge

Undvik att stressa i dig maten. Genom att tugga maten ordentligt – helst cirka 30 gånger innan du sväljer – hjälper du magen på flera sätt. Salivutsöndringen i munnen är viktig eftersom det är med salivens enzymer som matsmältningen påbörjas. Bälga inte heller i dig vatten samtidigt som du äter. Om du hetsar i dig dina måltider riskerar du också att svälja mycket luft.

3. Ät rätt fibrer

Fibrer är bra för trög mage – bland annat för att de hjälper avföringen att suga åt sig vätska och svälla och gör det enklare för tarmen att tömma sig. Olösliga fibrer som finns i sädesslagen är bra om magen har hakat upp sig.

Men du bör vara lite försiktig med vissa fibrer – eftersom vissa fermenterbara kolhydrater kan jäsa i magen och orsaka gasbildning och andra besvär som svullen mage och magknip. Bulkmedel från apoteket kan också vara bra för att avhjälpa förstoppningen – utan biverkningar.

4. Drick vatten

För lite vätska kan göra avföringen hård och torr. Det är lätt att glömma bort att dricka – särskilt om du är ute och reser eller bryter dina vardagsrutiner. Fundera över vilken mängd vatten du får i dig varje dag. Du kan studera din urin för att bedöma om du dricker tillräckligt mycket – den ska vara ljusgul och nästan genomskinlig. Men drick inga överdrivna mängder – det leder bara till att du får springa och kissa ideligen.

5. Drick citronvatten

Du kan testa att hjälpa din tröga mage på traven genom att börja dagen med att dricka saften av en halv pressad citron, utblandat med ett glas ljummet vatten som först kokats upp. Citronvatten sägs inte bara kunna underlätta matsmältningen, utan även stärka immunförsvaret och hjälper till att driva ut gifter ur kroppen.

6. Testa aloe vera

Du kan testa att dricka aloe vera-juice morgon och kväll. I en studie utförd vid Sahlgrenska universitetssjukhuset visade aloe vera-extrakt i pulverform utblandat med vatten ha en bra effekt för de testade 168 försökspersoner med IBS-besvär, såsom förstoppning. En förklaring kan vara aloe verans antiinflammatoriska effekt.

Källor: Boken Charmen med tarmen av Giulia Enders, Vårdguiden, Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen