Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 30 december

Frusen axel – symtom, behandling och träning

Värkande, orörlig axel? Den kan vara frusen axel. Så känner du igen symtomen på frozen shoulder och så blir din stela axel bli bra igen.

 Frusen axel går ofta över av sig själv, men räkna med att det tar tid. Behandling med kyla och värme kan lindra plågan. Här får du tips på hur du kan lindra frozen shoulder!
Frusen axel går ofta över av sig själv, men räkna med att det tar tid. Behandling med kyla och värme kan lindra plågan. Här får du tips på hur du kan lindra frozen shoulder! FOTO: Istock

Axeln värker och känns med tiden allt mer stel och orörlig. Känner du igen besvären? Då kan det vara frusen axel du har drabbats av. Ibland kallas tillståndet även frusen skuldra och frozen shoulder, men i denna artikel använder vi begreppet frusen axel.

Frusen axel orsak

Det som leder till frusen axel är att ledkapseln som omger din axelled har dragit ihop sig på grund av en inflammation. Detta gör dig stel och mindre rörlig.

Frusen axel läka

Vanligtvis tar det flera månader att utveckla frusen axel men med tiden brukar axeln läka av sig själv. Det kan dock ta tid. Du får räkna med upp till två, tre år innan axeln är helt och hållet återställd.

Vem drabbas av frusen axel?

Frusen axel drabbar cirka tre personer av hundra och är vanligast hos 40- till 60-åringar.

Här får du veta mer om vanliga symtom, orsaker och behandling av frusen axel.

Läs också: Övningarna som lindrar artros i händerna

Symtom på frusen axel:

Tänk på att symtomen ofta kommer smygande.

  • Det gör ont i din axel när du rör den.
  • Efter en tid, upp till ett par månader, blir axeln stel och du får svårt att röra den.
  • Du får svårt att lyfta armen när du exempelvis kammar dig, borstar tänderna eller klär på dig.
  • Det är svårt att vrida armen utåt och att sträcka den rakt upp.
  • Värken blir ofta värre när du ligger ner och ska sova.

Läs också: Allt du behöver känna till om fibromyalgi

Frusen axel – de tre faserna

Symtomen ovan brukar delas upp i tre vanliga faser:

Fas 1. Första månaderna upptill ett halvår: Axeln gör ont och blir allt stelare.

Fas 2. Från några månader upp till ett år: Detta är den så kallade stela fasen. Värken avtar men din axel och arm är stel och svår att röra.

Fas 3. Pågår cirka ett halvår upp till ett år men ibland längre: Du får sakta men säkert tillbaka rörligheten i din axel även om du kanske inte blir exakt lika rörlig som förut.

Orsaker till frusen axel

Man brukar dela in frusen axel i två grupper:

1. Frusen axel som uppstår på grund av ett slag mot axeln/trauma. Det kan vara orsakat av exempelvis våld eller fall. Frusen axel kan även orsakas av ensidiga, upprepande rörelser. Personer i denna grupp har ofta kortare läkningstid än grupp 2 nedan.

2. Frusen axel där man inte hittar något bokomliggande orsak.

Behandla och lindra frusen axel

Oftast läker axeln av sig själv med tiden men du kan lindra symtomen så här. Några av punkterna kan du göra själv. De övriga punkterna kan du få hjälp med via din vårdcentral, sjukgymnastik, naprapat eller kiropraktor.

  • Rör på dig så mycket du klarar av. Prova att exempelvis promenader eller cykla. Mjuka rörelser är A och O. Ta hjälp av en sjukgymnast som kan ge dig ett program för bra hemträning.
  • Låt en vän eller partner massera din onda axel, nacke och arm försiktigt. Det ökar cirkulationen och anses lindra.
  • Tänk på att ha bra hållning när du står, går eller sitter i tv-soffan, exempelvis.
  • Stretcha. Ta hjälp av en sjukgymnast så att du gör rätt rörelser. (Längre ner i artikeln får du tips på tre enkla övningar du kan prova själv hemma.)
  • Värktabletter som innehåller paracetamol, exempelvis Panodil och Alvedon.
  • NSAID-läkemedel som verkar både antiinflammatoriskt och smärtstillande, exempelvis Ipren och Ibumetin.
  • Kortisonspruta i axelleden.
  • Behandling med kyla, värme, akupunktur eller elektrisk nervstimulering.

Operera frusen axel

Är besvären så stora att du inte klarar din vardag eller att arbeta kan operation (även titthålsoperation) komma i fråga. Denna görs i så fall på sjukhus och oftast får patienten åka hem redan samma dag.

Träning mot frusen axel

1. En försiktig stretchövning du kan prova är att lägga din friska arm på ett bord eller bänk i lår/höft-höjd framför dig. Låt den onda armen hänga slappt ner och pendla fram och tillbaka cirka 20 gånger. Du kan ta hjälp genom att rotera höfterna så att din onda arm svänger med. Gör gärna övningen flera gånger om dagen.

2. Sätt dina händer i nacken. För armbågarna åt sidorna så mycket du klarar av. Försök att hålla där i några sekunder. Slappna sedan av i några sekunder och upprepa cirka 10 gånger. Gör övningen två gånger om dagen, minst.

3. Sätt dina händer i sidorna. För sedan dina armbågar försiktigt framåt så mycket du klarar av. Håll där i några sekunder. Slappna sedan av i några sekunder och upprepa cirka 10 gånger. Gör gärna övningen en gång om dagen.

Källor: Vårdguiden 1177, Idrottsskadeexperten, Naprapatlandslaget. Skadekompassen

Läs också: ACT-metoden effektiv hjälp mot kronisk smärta

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen