Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 27 augusti

Gröna bladgrönsaker bromsar hjärnans åldrande

Här är grönsakerna som har bevisad effekt på hjärnan och minnet. 1-2 portioner per dag räcker!

 Håll hjärnan ung – med bladgrönsaker!
Håll hjärnan ung – med bladgrönsaker! FOTO: Istock

Att frossa i grönkål, spenat, ruccola och andra gröna bladgrönsaker är rena hälsokuren för hjärnan.

Det visar en amerikansk studie som publicerats i tidskriften Neurology.

Deltagarnas minne testades

Nära 1 000 deltagare i åldrarna 58-99 år ingick i studien och de följdes under 4,7 år i genomsnitt.

Forskarna testade deltagarnas minne, förmåga att bearbeta information, orienteringsförmåga med mera.

Resultatet visar att ett intag på 1-2 portioner* gröna bladgrönsaker dagligen har en mätbar effekt.

Läs också: Därför ska du äta mer bladgrönsaker varje dag

Bromsar åldrandet

Det bromsar åldrandet i hjärnan och försämringen av kognitiva förmågor mätbart.

Deltagare med ett stort dagligt intag av gröna bladgrönsaker hade en hjärna som var upp till 10-11 år yngre i sin funktion, än deltagare som sällan eller aldrig äter bladgrönsaker.

Rika på skyddande ämnen

Effekten tros bero på att gröna bladgrönsaker är rika på skyddande ämnen, som B-vitaminet folat, vitaminet K1 och antioxidanterna lutein och betakaroten.

Läs också: Ny studie: Grönkål dämpar inflammationer i kroppen*Fotnot: En portion är cirka 1,2 deciliter.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen