Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 18 juli

Gungande sömn kan förbättra minnet

Händer det att du somnar i hängmattan? Fortsätt med det. Forskning visar att gungande sömn är bra för dig.

 Nu kan du stanna i hängmattan med gott samvete.
Nu kan du stanna i hängmattan med gott samvete. FOTO: istock

Semester i hängmattan. Visst låter det härligt?

Nu visar spännande forskning att det dessutom är rena hälsokuren att ligga där och smågunga. Och om du samtidigt slumrar är det ännu bättre – för ditt minne!

Gungande sömn bättre

Det är schweiziska forskare som levererar denna sköna nyhet. I en studie lät de 18 personer sova dels i vanliga sängar och dels i gungande sängar.

Känt sedan tidigare

Den gungande sömnen visade sig då ge snabbare insomning, djupare sömn och färre uppvaknanden.

Men dessa positiva effekter av gungande sömn är känt sedan tidigare forskning. Och kanske även för dig som gärna tillbringar en del av semestern i hängmattan.

Förbättrar minnet

Det nya i kråksången är att den gungande sömnen även verkar ge bättre minne. Forskarna upptäckte att gungsovarna i studien lyckades bättre på minnestester än de som sov i vanliga sängar.

Så fortsätt att ligga där och slappa. På köpet kan du bli både pigg och smart.

Källor: Current Biology, CNN

Läs också: Därför vaknar du alltid samma tid – och kan inte somna om

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen