Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 5 september 2018

Håll koll på vikten med enkla 80/20-metoden

Du behöver inte sluta äta allt du gillar för att hålla vikten eller bli av med extrakilon. Kolla in dietistens bästa viktknep.

 Dietisten Annica Långvall delar med sig av sina bästa hålla vikten-tips.
Dietisten Annica Långvall delar med sig av sina bästa hålla vikten-tips. FOTO: Jonas Forsberg

Har du också lätt att lägga på dig extrakilon? Då kan du prova de här råden från dietisten Annica Långvall. De är inte speciellt svåra att följa – och det bästa av allt – du behöver inte avstå från allt du tycker om.

– Med smarta strategier och sunda vanor kan man både njuta av livet och ta hand om sin hälsa, säger hon.

 Visst finns det utrymme för det bästa du vet även om du vill gå ner i vikt. Det gäller bara att tänka lite smart.
Visst finns det utrymme för det bästa du vet även om du vill gå ner i vikt. Det gäller bara att tänka lite smart. FOTO: istock

Läs också: Hon äter aldrig mellan klockan 19 och 10

1. Bli medveten om vad du äter

Börja med att bli medveten om vad du äter. Kanske skåpäter du, fortsätter att äta även om du är mätt eller dricker drycker som ger mycket energi och ingen mättnad. Se upp med läsk, juice oh alkoholhaltiga drycker.

Läs också: Så många kalorier innehåller vinglaset

2. Satsa på 80/20-principen

Om 80 procent av maten du äter har en bra näringssammansättning och om du 80 procent av tiden ser till att vara snäll mot kroppen genom tillräcklig motion och träning, så finns det utrymme för annat de återstående 20 procenten. På så vis behöver du inte avstå från allt du tycker om.

3. Lägg till grönt

Genom att äta mer grönsaker, rotfrukter och baljväxter ger du kroppen mycket näring per kalori. Du blir dessutom mätt och det gröna tar stor plats på tallriken.

Läs också: Så du få i dig 500 gram grönsaker per dag

4. Rör på dig

Snör på dig skorna och lyssna på en bra podd, ring en vän under promenaden eller ta med kompisen som sällskap. Notera känslan i kroppen efter att du rört dig och försök komma ihåg hur bra du mår av motion nästa gång det känns tungt att ta sig ut.

Läs också: Så många steg behöver du ta – enkel guide

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen