Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 8 februari

Expert på hallux valgus: Så lindrar du smärtan i fötterna

Hallux valgus, snedställda stortår, är vanligt och ofta smärtsamt. Men du kan göra en hel del själv för att lindra besvären. Här får du bästa tipsen.

 Hallux valgus är ett vanligt och smärtsamt fotproblem som ger snedställda stortår och ofta en knöl vid stortåleden.
Hallux valgus är ett vanligt och smärtsamt fotproblem som ger snedställda stortår och ofta en knöl vid stortåleden. FOTO: istock

Fötterna ska bära oss genom hela livet. Ändå ägnar vi dem ofta alldeles för lite uppmärksamhet och omsorg.

– Vi stoppar in dem i ett par skor och sedan glömmer vi bort dem, säger Louise Gottlind, fysioterapeut på Fotcenter i Stockholm.

Vanligt med smärta i fötterna

Smärta i fötterna är vanligt och kan bero på många olika saker men avsett orsak är det lätt att hamna i en ond cirkel. Man kanske börjar undvika att belasta fötterna vilket kan leda till ännu mer smärta och svagare fötter.

Promenera bästa hjälpen mot hallux valgus

Generellt är det bästa att använda kroppen i transport, det vill säga att gå så mycket som möjligt så att man får bära sin egen vikt. Redan efter en månad märker de flesta en förbättring.

– Smärtan kanske inte försvinner helt men man känner sig oftast mer stabil och mindre trött.

Louise fotgympa: 4 övningar som lindrar hallux valgus

Hallux valgus drabbar mest kvinnor

Ett av de vanligare fotproblemen som Louise brukar stöta på är hallux valgus-relaterade besvär. En majoritet av de drabbade är kvinnor. Ofta, men inte alltid, dyker symtomen upp i medelåldern.

Sned stortå med hallux valgus

Hallux valgus innebär att stortån blir sned och vinklas inåt mot de andra tårna. I samband med det kan det bildas en knöl där stortåleden pressas ut. Knölen kan göra att det är svårt att hitta bekväma skor. Den sneda stortån kan dessutom trycka ihop de andra tårna så att de kröks och skaver mot varandra.

Hallux valgus ofta ärftligt

Varför en del får hallux valgus är inte helt känt, men ärftlighet är en viktig faktor. Det finns inga vetenskapliga bevis för att trånga eller högklackade skor skulle kunna orsaka sjukdomen.

– Nej, skor verkar inte vara en orsak men däremot kan skorna ge besvär. Att anpassa sitt skoval är därför en del av behandlingen, säger Louise.

Fotvalvet försvagas

Vid hallux valgus brukar man få nedsatt rörlighet i stortån. Det gör att en mekanism som får fotvalvet att spännas när man rör eller belastar tån inte riktigt fungerar. Följden blir att fotvalvet försvagas. Man börjar också ofta gå på utsidan av foten. Försvagningen och felbelastningen kan förvärra smärtan och göra att den sprider sig uppåt i kroppen.

– Belastar man fötterna fel kan det ge besvär i till exempel knän, höfter och rygg, säger Louise.

Läs också: Så slipper du fotproblem

8 tips som hjälper dig med hallux valgus

 Louise Gottlind är fysioterapeut med stor erfarenhet av hallux valgus.
Louise Gottlind är fysioterapeut med stor erfarenhet av hallux valgus. FOTO: Irmi Persson

1. Ärftlig hallux valgus

Eftersom hallux valgus i de flesta fall är ärftligt kan det vara en bra idé att titta på hurdana fötter ens föräldrar har eller hade.

2. Fotgympa mot hallux valgus

Löper man själv stor risk att drabbas är det extra viktigt att ta hand om fötterna i tid. Fotgympa är ett sätt att hålla besvären stången.

– Ju tidigare man kommer i gång desto bättre. Fotövningar syftar till att ge mer styrka och kontroll vilket kan både förebygga och minska lindrigare besvär.

3. Promenera ofta med halllux valgus

Har man ont av sin hallux valgus kan man också försöka dela upp aktiviteter man vill göra i lite kortare pass. Ta till exempel flera kortare promenader än en lång.

– Det är väldigt synd om smärtan får ta bort rörelseglädjen. Man får försöka hitta vägar för att kunna göra det man vill. Tänk hellre lite då och då än inte alls.

4. Cykla med hallux valgus

Det går att undvika överbelastning men ändå få träning. Man kan gärna simma, gå på vattengympa och cykla som alternativ.

5. Gå barfota med hallux valgus

Om du inte får jätteont så gå barfota. Gärna på olika underlag, som sand och gräs.

– Då tränar man upp både muskler och känsel i foten. Känseln ger i sin tur information till bland annat balanssystemet så att kroppen vet hur den ska röra på sig.

6. Byt skor med hallux valgus

Skor som inte klämmer och trycker är givetvis att föredra framför smala skor som pressar ihop foten. Men även här är variation ledordet. Byt gärna mellan olika skor, så länge de känns bekväma.

– Man kan ha fina skor som inte är så fotvänliga ibland. Ta med dem i en påse om du ska på fest eller middag. På vägen dit och hem kanske du kan gå i ”bra” skor, säger Louise.

7. Inlägg för hallux valgus

Tycker man att inlägg, tåringar och liknande känns skönt kan man absolut använda det. Däremot finns ingen forskning som visar att det skulle ha någon effekt på själva deformiteten vid hallux valgus.

8. Gå normalt och långsamt

Har man ont av sin hallux valgus är det väldigt lätt hänt att man börjar halta, felbelasta och stappla.

– Försök hellre att gå normalt men lite långsammare. Kan man undvika andra, sekundära besvär är mycket vunnet!, säger Louise Gottlind.

Läs också: Fina och friska fötter – gör så här

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen