Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 13 maj

Behandla hälsporre

Får du ont i hälen när du springer, går och står? Det kan vara hälsporre. Här får du tips om hur du förebygger och behandlar den smärtsamma fotåkomman.

 Dina fötter förtjänar kärlek och omsorg. Tar du hand om dem på rätt sätt kan du förebygga vanliga besvär som smärtsam hälsporre.
Dina fötter förtjänar kärlek och omsorg. Tar du hand om dem på rätt sätt kan du förebygga vanliga besvär som smärtsam hälsporre. FOTO: Istock

Få krämpor är så besvärliga som krånglande fötter. De förväntas ju bara göra sitt jobb utan att märkas.

Kanske är det därför vi sällan ger dem den omsorg de förtjänar. Förrän den dagen de plötsligt gör ont. För när de brinner i fötterna om man springer, går eller till och med bara står stilla – ja, då påverkas hela tillvaron. Och plötsligt hamnar fötterna i fokus.

Förebygga hälsporre

En av de vanligaste fotåkommorna är hälsporre eller Plantar Fasciit som det heter på läkarspråk.

Men som många andra vanliga fotproblem är hälsporre ganska enkelt att förebygga. Bra skor räcker långt.

Hälsporre – läkningstid

I de allra flesta fall går hälsporre över med tiden, men det kan ta upp till ett år. Men dessvärre kan det komma tillbaka.

Läs också: 5 bra stretchövningar vid hälsporre

 Hälsporre kan vara mycket smärtsamt. Vila fötterna så länge det gör ont.
Hälsporre kan vara mycket smärtsamt. Vila fötterna så länge det gör ont. FOTO: Istock

Hälsporre av överbelastning

Hälsporre beror på överbelastning av senan i hålfoten. Oftast för att du har sprungit, gått eller stått med dåliga skor.

Hälsporre – symtom

  • En brinnande smärta på insidan eller under hälen. Speciellt när du tar dagens första steg på morgonen.
  • När du gått en stund brukar smärtan minska eller gå över.
  • I vissa fall blir smärtan värre när du går i trappor, står på tårna eller står stilla långa stunder.

Så förebygger du hälsporre

  • Undvik hårda underlag.
  • Använd stadiga skor med mycket svikt i sulan, speciellt under hälen. Stöddämpande inlägg som avlastar hälen går att köpa på apotek och i sko- och sportbutiker.
  • Vila från löpning och långa promenader så länge du har ont. När du inte längre har ont kan du testa att ta kortare promenader och utöka vart efter besvären minskar.

Läs också: Slipp fotproblem! Enkla tips som förebygger 7 bekymmer

Behandla hälsporre

  • Smärtan kan lindras med hjälp av massage.
  • Fotbad kan kännas skönt.
  • Tejpning med idrottstejp – be sjukgymnasten om instruktioner hur du ska tejpa.
  • Personligt utformade skoinlägg kan vara aktuellt om du har mycket besvär. Kontakta din läkare.
  • Sjukgymnastik med stretching kan lindra. Hör med din läkare.
  • En del kliniker kan behandla med laser och akupunktur.
  • I värsta fall kan man få en kortisonspruta under hälen.

Läs också: Bli av med hälsprickorna – alla tips

Träna bort hälsporre

Sjukgymnasten Per Jonsson tipsar om tåhävningar mot hälsporre i Svt. Du ska göra övningen barfota eller med tunna strumpor. Se till att du har något att hålla dig i så att du inte tappar balansen. Du ska göra övningen långsamt. Då sträcks senan ut och blir spänstig.

Tåhävning mot hälsporre:

  • Stå med tårna på en förhöjning, cirka 4–5 cm eller i en trappa.
  • Under tårna ska du ha en rullad handduk, cirka 3 cm hög. Placera rullen under tårna längst ut mot kanten på förhöjningen/trappsteget. Hälarna utanför.
  • Sjunk nu långsamt ner med hälarna mot golvet nedanför förhöjningen/trappsteget. Tårna håller du kvar på förhöjningen.
  • Häv dig sedan långsamt upp på tå under 3 sekunder. Stå på tå i två sekunder och gå sedan långsamt ned igen på 3 sekunder.
  • Repetera övningen 3×20 repetitioner, tre gånger i veckan.
  • Här kan du se en film på övningen.

Sök hjälp

På din vårdcentral eller på en öppen specialmottagning (kan krävas remiss) kan du få hjälp mot dina fotbesvär. Låt det inte gå för långt, dina fotproblem kan lätt övergå till ryggproblem.

Källor: Vårdguiden, Hälsporrespecialisten, fotvårdsspecialisten Amina Ståhl, Svt, Hälsporrekliniken.

Läs också: Expert på hallux valgus: Så lindrar du smärtan i fötterna

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen