Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 21 september

Här sitter jägarna på yogapass

Yoga för tuffa jägare. Finns det? Japp, en grupp manliga jägare i Tornedalen har upptäckt träningsformen. Och älskar det!

– Visst var jag skeptisk först men kände nästan direkt att det här var något för mig, säger 52-årige jägaren Robert Grape från Luppio.

 Robert Grape och Fredrik Kaarle är två av deltagarna vid Ulrika Falk Mörtbergs yogapass.
Robert Grape och Fredrik Kaarle är två av deltagarna vid Ulrika Falk Mörtbergs yogapass. FOTO: Joakim Nordlund

En svartvit flugsnappare har tagit plats i en av björkarna vid den före detta skolan i Hedenäset i Tornedalen. På parkeringen utanför har sex män samlats. Robert Grape från grannbyn Luppio öppnar bakluckan på sin bil och plockar med sig en liten matta. Sedan promenerar han bort mot en gräsplätt.

Där gör han och de andra männen flugsnapparen sällskap.

– Inte trodde jag att väl att det här skulle ha den effekten när jag först provade på. Men jag ville ge det en chans och det ångrar jag inte, säger Robert Grape.

Läs också: Getterna som yogar med människor

Samlas vid Torneälven

Några hundra meter nedanför platsen där den lilla gruppen har samlats rinner Torneälven förbi. Detta är verkligen de fem männens hemmaplan. Det är här de kör snöskoter på vintern och fiskar på sommaren. Det är också i skogarna runt den så vackra gränsälven som många av männen tillbringar stora delar av höstarna när jakten drar i gång.

I den här yogagruppen jagar fyra av de sex deltagarna.

– Älgjakten är en av årets höjdpunkter. Jag har ju nästan alltid jagat med hund och det kan vara ganska krävande, berättar Robert Grape.

Komma i form till jakten

Sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka har han och de andra i gruppen börjat träna yoga för läraren Ulrika Falk Mörtberg. Robert Grape säger att det här har blivit ett perfekt sätt för honom att komma i form till jakten.

– Framförallt har jag blivit mycket bättre i axlarna. När man jagar med hund handlar det ibland om att röra sig över stora sträckor och då är det ju bra om inte kroppen bråkar eller sätter för mycket begränsningar, säger han.

 Några hundra meter nedanför platsen där den lilla gruppen har samlats rinner Torneälven förbi.
Några hundra meter nedanför platsen där den lilla gruppen har samlats rinner Torneälven förbi. FOTO: Joakim Nordlund

Yoga med raka rör

Yogaläraren Ulrika Falk Mörtberg lyssnar och analyserar och sätter därefter ihop övningar som ska passa deltagarna i gruppen. Hon ser ett behov hos både män och kvinnor att lära känna sin egen kropp.

– Kanske extra mycket hos männen här uppe. Vi har en kultur här i Tornedalen där man ska pressa sig själv och där man egentligen bara ska använda sin kropp som ett redskap.

Många upplever stress

Att känna efter och öka sin kroppskänsla har inte varit aktuellt.

– Det är därför jag tror att yoga blivit mer populärt, många upplever stress. För det finns stress här uppe också. På landet. Många stressar väldigt mycket i dag. Och jobbar väldigt mycket.

Hon lär ut yogaformen Iyengaryoga som indiern BKS Iyengar har utvecklat. Han insåg tidigt att man behöver hjälpmedel för att få utövarna att orka göra de olika positionerna. Bland annat används i dag, filtar, klotsar, bolster och band.

– Det viktigaste i Iyengaryoga är linjeringen. Att jobba med bra funktionell hållning. I dag använder nästa alla yogaformer de här hjälpmedlen men de kommer ursprungligen från BKS Iyengar, berättar hon.

Läs också: 5 bra yogaövningar som kan lindra din migrän

Rak och tydlig

Hon är utbildad yogalärare och hon har undervisat i den här yogaformen i tio år och hon har precis övertagit hemgården i byn Ruskola utanför Övertorneå. Ulrika tror att den här yogaformen passar den mentalitet som man ofta finner på landsbygden.

– Här uppe är människor ofta raka och tydliga och Iyengaryoga är på samma sätt. Därför upplever jag att den tas väl emot här. Det är en enkel och rak form av pedagogik när man undervisar, säger hon.

”Känner mig som en 20-åring”

Som mest har hon haft fem lektioner i veckan. Hon har inte vänt sig direkt till jägare utan det har i första hand handlat om att nå ut till männen generellt.

– Men många här uppe jagar ju. Min far jagade och min man jagar också och jag har själv tagit jägarexamen men det visade sig att jag inte kan skjuta djur. Men jag hjälper i alla fall de jägare som kan och jag giller ju viltkött på matbordet, säger hon.

 Hela yogagänget, från vänster: Robert Grape, 52, Ingemar Sandström, 57, Gustaf Boman ,66, Fredrik Kaarle 43, Ulrika Falk Mörtberg, 46, Vida Falk Mörtberg, 5, Göran Sundelin, 74, Hans Wiippa ,48.
Hela yogagänget, från vänster: Robert Grape, 52, Ingemar Sandström, 57, Gustaf Boman ,66, Fredrik Kaarle 43, Ulrika Falk Mörtberg, 46, Vida Falk Mörtberg, 5, Göran Sundelin, 74, Hans Wiippa ,48. FOTO: Joakim Nordlund

Göran Sundelin är äldst i gruppen med sina 74 år. Han jagar både älg och hare och tränar också fysiskt i någon form i stort sett varje dag.

– Frun fick förhöjt blodtryck så vi har promenerat tillsammans i sex år nu. Och yogan med Ulrika och med kompisarna här blir ett mycket bra komplement.

”Känner mig som en 20-åring

Sedan får han en spjuveraktig blick.

– Nu känner jag mig som en 20-åring, säger han och ler.

Sedan blir han allvarlig:

– Det här behövs mer och mer i takt med att åren går. Kroppen blir stelare. Det känns alltid skönt efter den här träningstimmen.

Läs också: Så gör du vid en viltolycka – 12 tips

Mår mycket bättre

Och Robert Grape erkänner:

– Nog var jag skeptisk men de fick mig till slut hit. När jag hade varit med en gång kände jag redan efter första lektionen att det här är något för mig.

I dag mår han mycket bättre än för ett och ett halvt år sedan.

– Om jag är borta några veckor börjar det kännas igen. Men inflammationen i axeln är borta och det kan jag tacka den här träningen, säger han.

Jägaryogans 5 övningar

1. Lyft armarna

Mycket bra för stel och värkande nacke.

 Lyft armarna.
Lyft armarna. FOTO: Joakim Nordlund

A. Stå med höftbredd isär så att man står stadigt på marken.

B. Knäpp händerna framför dig och vrid sedan handflatorna bort från dig.

C. Håll armarna raka hela tiden. Lyft sedan dina båda armar uppåt mot himlen. Stanna tio sekunder, när man blir säker kan man stål 30-60 sekunder.

D. Ta om övningen och byt handknäppningsgrepp så att du får andra lillfingret nedåt.

2. Ardha Uttanasana – halva hunden

Öppnar upp för stela axlar och förebygger ryggvärk efter långvarigt sittande på till exempel älgpasset.

 Ardha Uttanasana – halva hunden.
Ardha Uttanasana – halva hunden. FOTO: Joakim Norlund

A. Sträck på armar och rygg så mycket du kan. Svanka inte.

B. Spänn lårmusklerna så att du känner hur knäskålarna lyfts upp lite.

C. Fäll framåt mot till exempel ett träd. Motverka att man översträcker benen (knäna). Viktigt vid överrörlighet.

3. Utkatasana – stolpositionen

Stärker svaga benmuskler.

 Utkatasana – stolpositionen.
Utkatasana – stolpositionen. FOTO: Joakim Nordlund

A. Om det gör ont i knäna så sjunk inte ned hela vägen till 90 grader.

B. Svanka inte utan pressa svanken mot trädet istället.

C. Knäpp händerna framför dig och sträck på armarna.

D. För sedan armarna uppåt så långt som du kan (utan att böja armarna).

4. Dandasana – sittande bröststräck mot jaktryggsäck

Öppnar upp stela axlar och motverkar stelhet på framsidan av bröstkorgen.

 Dandasana – sittande bröststräck mot jaktryggsäck.
Dandasana – sittande bröststräck mot jaktryggsäck. FOTO: Joakim Norlund

A. Sätt dig ned på marken. Vid stela axlar eller axelproblem är det bra att du sitter på något så att du kommer upp en liten bit från marken. Då blir det lättare att föra armarna bakom sig.

B. Sträck på ryggen. Det är viktigt. Sitt inte som en ostbåge! Börja med att lägga en arm bakom dig så att den vilar uppe på ryggsäcken. Sedan gör du samma sak med den andra.

C. Är man mjuk kan man också knäppa båda händerna men det är inte ett måste.

5. Halva jakthunden

Suverän för stela axlar.

 Halva jakthunden.
Halva jakthunden. FOTO: Joakim Norlund

A. Knästående med knäna lite isär. Placera armbågarna på stolsitsen.

B. Ta en pinne eller vedklabb och pressa handflatorna mot varandra.

C. Svanka inte utan håll ryggen rak. Sjunk ned i axelpartierna så att man öppnar upp armhålorna så mycket som möjligt (sträva med armhålorna ned mot marken utan att svanka).

Förenar kropp, själ och intellekt

  • Målet med alla yogaformer är att förena människans kropp, själ och intellekt.
  • Det finns många inriktningar och tolkningar, allt från yoga som fokuserar på fysiska övningar till rent filosofiska skolor.  
  • Iyengaryoga, som jägarna i Ulrikas grupp utövar, grundades av indiern Bellur Kirschna Sundararaja Iyengar. Han var den förste indiske yogaläraren som lämnade sitt hemland för att undervisa i Europa.
  • BKS Iyengar har skrivit Yogabibeln som de flesta som håller på med yoga nog har sett eller hört talas om.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen