Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 17 januari

Havre – rena supermaten

Havre är inte bara en av de billigaste proteinkällorna, det har dessutom en mängd fantastiska hälsoeffekter. Här är de viktigaste skälen till att äta havre varje dag.

 Havregryn och mathavre är två havreprodukter som går att laga gott av till både frukost och middag. Här i en sallad med rättika, grönkål och picklade senapsfrön.
Havregryn och mathavre är två havreprodukter som går att laga gott av till både frukost och middag. Här i en sallad med rättika, grönkål och picklade senapsfrön. FOTO: Istock Diana "DiaDonna" Dontsova

Koll på vikten och bra för tarmfloran. Havre har på senare år seglat upp som rena superfödan med en mängd hälsoeffekter.

Forskningen om havre, som vi bland annat hänvisar till här, bedrivs av ScanOats och Lunds universitet.

7 hälsoeffekter av att äta havre

Läs också: Kampanj lyfter havre som proteinkälla

1. Hög proteinhalt

Havregryn innehåller vanligen 11-13 gram protein per 100 gram. Men det kan innehålla upp till 24 gram per 100 gram. Detta är högt i jämförelse med andra spannmål.

2. Sänker kolesterolhalten i blodet

Hälsosambandet mellan intag av fibrer från havre och sänkt kolesterol är starkt enligt många forskningsstudier. Det är de lösliga fibrerna i havre, så kallade betaglukaner, som tros vara viktiga för den kolesterolsänkande effekten. Sänkt kolesterol bidrar till en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom.

3. Bra för tarmen

De stora mängderna kostfibrer i havre är viktiga för bra tarmfunktion och hälsosam matsmältning. Havrens unika sammansättning av kostfiber, fetter och andra kemiska komponenter kan dessutom bidra till en gynnsam tarmmikroflora, påpekar Kristina Andersson, forskare vid Lunds universitet.

4. Antiinflammatoriska egenskaper

Moderna studier har visat att specifika molekyler i havre, avenantramider, har anti-inflammatoriska egenskaper:

– När man äter havre skulle det kunna leda till mindre låggradig inflammation i blodkärlen, vilket verkar förebyggande för hjärt-kärlsjukdom, säger Kristina Andersson, forskare vid Lunds universitet.

Läs också: Tarmens 7 värstingar – detta ska du undvika!

5. Antioxidantiskt

I havre finns ämnen som gör det till en stark antioxidant. Spannmålet har därmed förmåga att neutralisera så kallade fria radikaler. Dessa kan ha skadlig verkan på kroppen, så kallad oxidativ stress, och kan ha betydelse för att utveckla bland annat hjärt- och kärlsjukdom.

6. Bra för vikten

Flera forskningsstudier visar att havre ger en hög mättnadskänsla. Detta kan i sig motverka viktuppgång.

7. Motverkar diabetes

Forskningsstudier visar att havre och dess lösliga fibrer, betaglukaner, kan sänka blodsockersvaret efter en måltid. Detta kan på lång sikt minska risken för att drabbas av typ 2 diabetes.

Källa: Efsa

Läs också: Ny forskning: Fibrer bra för humöret

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen