Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 13 december 2018

Hjärtinfarkterna ökar dramatiskt – på julafton

Antalet hjärtinfarkter ökar med närmare 40 procent på julafton, enligt en studie som gjorts vid Skånes Universitetssjukhus. En teori är att det finns en stor social stress som påverkar. Men det finns saker du själv kan göra för att minska riskerna.

 Stress, fet mat och alkohol kan ligga bakom ökningen av hjärtinfarkter på själva julafton.
Stress, fet mat och alkohol kan ligga bakom ökningen av hjärtinfarkter på själva julafton. FOTO: iStock

I dag är det lucia. Kanske känner du redan julstressen komma krypande? Eller är du redan genomsvettig och urlakad av alla måste, listor, uppträdanden, julstök, julbak, julmat, paketinslagning och letande efter barnens luciakläder? Då gör du bäst i att försöka ta det lugnt.

Risken att få en hjärtinfarkt ökar nämligen med 40 procent på julafton. Det visar ny och unik forskning från Skånes universitetssjukhus i Lund.

Läs också: Experten – så minskar du risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Forskningen har genomförts i samarbete med Hjärt- och lungfonden. Tillsammans har man gått igenom ett register över samtliga hjärtinfarkter som inträffat i Sverige mellan 1998 och 2013. Forskarna har genom registret kunnat se den tidpunkt som hjärtinfarkter har inträffat.

Stress, fet mat och alkohol

Stora helger sticker ut i statistiken. Jämfört med övriga dagar på året ökar hjärtinfarkterna med 40 procent. En vanlig dag inträffar 50 hjärtinfarkter i Sverige. På julafton är de runt 70 stycken.

– Det kan vara emotionell stress att träffa släktingar och att man kanske rest långt. Sedan handlar det förmodligen om att man äter mycket och fet mat och kanske dricker en del alkohol, säger David Erlinge, professor i kardiologi vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus, som lett studien till Ekot.

Även juldagen och annandagen innebär ökad risk, men inte lika stor som på julafton. Även nyårsafton och midsommar sticker ut i statistiken.

– Att det var en sådan markant ökning förvånade oss faktiskt. Vi trodde kanske att det skulle vara lite diffusare över hela helgen, men det är verkligen julafton, säger David Erlinge till Ekot.

Läs också: Tyst hjärtinfarkt – så drabbades Lena

Vanligtvis inträffar hjärtinfarkter på morgonen, och särskilt på måndagar. På julafton sker de i stället runt 22-tiden på kvällen, visar studien. Nu vill forskarna gå vidare genom att fråga de drabbade på julafton vad det var som var annorlunda jämfört med andra dagar.

Viktigt att ta hand om varandra

Det finns saker att tänka på för att minska risken för hjärtinfarkt på julafton.

– Om man är patient med risk för hjärtinfarkt är det förstås viktigt att ta sina mediciner. Sedan är det viktigt att vi tar hand om varandra. Har vi äldre, sköra släktingar så ska vi ta hand om dem lite extra noga och skydda dem från stress under julafton, säger David Erlinge till Ekot.

Han får medhåll av Richard Fletcher, överläkare och specialistläkare i akutsjukvård på Danderyds sjukhus.

– Det viktigaste är börja förebygga det här i god tid innan, inte att börja leva rätt vid lucia. Stanna upp. Slå av på stressen. Känn efter vad som är viktigt. Det här är frågan om en stress som är sprungen ur själen, så att säga. Kan man få den att vara lugn så kan man positionera sig för ett välmående, säger han i Sveriges Radios P1 Morgon.

Läs också: 5 vanligaste hjärt- och kärlsjukdomarna

Så minskar du risken för hjärt- och kärlsjukdom

Kristina Sparreljung är generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden. Hon lyfter fram fem nyckelfaktorer för att minska risk för hjärt-kärlsjukdom.

1. Fimpa

Att sluta röka är bland det viktigaste du kan göra.

2. Motionera i vardagen

Den som lever ett stillasittande liv kan få enorma hälsovinster även med små förändringar.

– Det är inte nödvändigt att kasta sig i väg till gymmet och hårdköra utan det viktigaste är att bryta stillasittandet, säger Kristina Sparreljung.

3. Kolla dina blodvärden

I dag har en av fem svenskar högt blodtryck, vilket är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Därför är det viktigt dels att veta vilket blodtryck man har, dels att sätta in behandling om det ligger för högt.

4. Ät sundare

Vad man äter har stor betydelse för hjärtat och kärlen. Framför allt är det viktigt att få i sig mycket grönt och lite mindre kött.

5. Stressa mindre

Långvarig stress kan ge för höga värden av kortisol och andra ämnen med negativ inverkan på kärlen, vilket i ­förlängningen kan leda till exempelvis infarkter.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen