Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 21 november 2016

Hoppa och doppa! Här är 6 bra skäl att vinterbada

Skulle du frivilligt glida ner i en isvak? Kalla bad kan faktiskt ge en rad hälsoeffekter. Dessutom är det en god vana som är beroendeframkallande. Lyssna på dem som vågar ge sig hän.

Bild 1/2
Bild 2/2

Tiina och Jarkko Enqvist längtar efter mörker och kyla. För när vintern sänker sig över Skellefteå börjar äntligen badsäsongen.
– Vintersimmet har fått mig att se helt annorlunda på den nordiska vintern. Numera är den njutbar, något jag ser fram emot, säger Jarkko.

Pirrande känsla

Han har vinterbadat regelbundet i ungefär 15 år och frun Tiina i fem. För dem handlar badandet främst om psykiskt välbefinnande. Det är en mäktig känsla att sänka sig ner i det mörka, iskalla och våga stanna där. Och efteråt, när allt är klart, kommer den stora belöningen.
– Det är svårt att beskriva känslan när man stiger upp. Man fryser inte och det är som ett underbart pirr i hela kroppen när man klär på sig, säger Tiina.
Jarkko håller med och tillägger att vinterbadandet får honom att känna sig piggare och mer alert i största allmänhet.
– Jag upplever också att det motverkar stress. När det är mycket på jobbet, till exempel, då blir jag lugnare och mår bättre om jag får bada, säger Tiina.

Finns en förklaring

Välbefinnandet som Jarkko, Tiina och andra vinterbadare pratar om har sin vetenskapliga förklaring. När kroppen exponeras för kylan i vattnet frisätts dopamin, serotonin och endorfiner. Det är ”må bra-hormoner” som aktiverar hjärnans belöningssystem och lindrar smärta.
– Man får en otroligt behaglig känsla i kroppen. Den brukar hålla i sig i lite mer än en timme och under resten av dagen fryser man inte, säger Jarkko.
Vid vinterbad ökar också utsöndringen av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin. De är till för att hjälpa oss att klara av en påfrestande situation och ger oss en ”kick”.
Enligt den finska forskaren Pirkko Huttunen kan regelbundet badande i kallt vatten och, inom rimliga gränser under allt längre stunder, fungera lite som en vaccination mot stress. Att kliva ner i en isvak och stanna där i någon eller kanske flera minuter är stressande. Men genom att börja försiktigt och gradvis förlänga badtiden går det att öva upp förmågan att stå ut. Den förmågan kan användas även i andra stressande situationer i livet.

Det årliga vintersimmet i Skellefteå är populärt bland både deltagare och åskådare. Jarkko Enqvist mår bra resten av dagen efter ett vinterdopp.
Det årliga vintersimmet i Skellefteå är populärt bland både deltagare och åskådare. Jarkko Enqvist mår bra resten av dagen efter ett vinterdopp.

Mindre sjuka

Både Pirkko Huttunens och andra forskares studier visar att personer som vinterbadar är mindre sjuka än andra. Om det beror på att de är friskare från början eller om det är kylan i sig som är hälsosam är däremot inte helt klarlagt.
– Jag känner mig i alla fall friskare och är mindre förkyld än tidigare, tycker Jarkko.
Även Tiina konstaterar att hon är förskonad från förkylningar men att hon nog inte var sjuk så ofta i sitt tidigare liv som icke-vinterbadande heller.
Pirkko Huttunens forskning är visserligen inte så omfattande men de som deltagit i hennes studier vittnar om att de efter några månaders badande känt sig mer aktiva, glada och energiska. Intressant är också upplevelserna hos de studieobjekt som led av reumatism, fibromyalgi och astma. Samtliga tyckte att kylan gav smärtlindring av vinterbadet.
För den stora majoriteten är det ofarligt att vinterbada hävdar Tiina och Jarkko.
Under alla år har de aldrig varit med om att någon tagit skada av kylan. Men man bör vara extra försiktig om isen hunnit lägga sig.
– Det är lätt hänt att man halkar eller gör sig illa på vassa iskanter. Man är så lyckorusig när man kommer upp att man inte känner smärtan, säger Tiina.

Billig friskvård i Finland

Den som är förkyld eller febrig ska inte bada. Och människor med hjärtfel eller hjärtbesvär bör prata med sin läkare innan de hoppar i vaken. I övrigt är det fritt fram att bada.
– Jag brukar säga att om man kan gå upp för trappan till andra våningen utan att bli flåsig så fixar man det. Ansträngningen på hjärtat är inte så stor. Visst kan blodtrycket tillfälligt höjas men det gör det när man joggar också, säger Tiina.
I vårt grannland Finland är vinterbadande mycket större än här. Där har varje kommun med självaktning en vak som hålls öppen hela vintern. Badandet uppmuntras och betraktas som billig friskvård.
– Men vid varje vak finns en säkerhetsskylt uppsatt av Suomen Latu, Vinterbadarnas Förbund: ”Varning! Vintersim är kraftigt beroendeframkallande”, säger Jarkko.

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen