Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 januari

Hur många steg per dag

10 000 steg om dagen kan vara en hälsomyt. Forskare har kommit fram till att färre steg räcker för att öka din chans att leva längre.

 Håll koll på stegen. Men 7 500 om dagen kan räcka, visar ny forskning.
Håll koll på stegen. Men 7 500 om dagen kan räcka, visar ny forskning. FOTO: Istock

10 000 steg om dagen. Så långt bör du gå för att uppnå maximal hälsoeffekt. Det är åtminstone vad vi har vi fått lära oss.

Ifrågasätter 10 000 steg

Men nu har amerikanska forskare börjat ifrågasätta den obestridliga nyttan av just 10 000 steg. För så vidare vetenskapligt belagd är rekommendationen inte, visade det sig när en amerikansk myndighet skulle ta fram nya råd för fysisk aktivitet.

Läs också: 6 fakta om läkaren Anders Hansen!

Äldre kvinnor

Därför gjordes en vetenskaplig studie där forskarna ställde sig frågan: Är ett ökat antal steg per dag kopplat till lägre dödlighet bland äldre kvinnor?

7 500 steg räcker

Det forskarna kom fram till var att 7 500 steg om dagen räcker för att leva längre. Åtminstone för de 16 714 kvinnorna i 70-årsåldern som ingick i studien.

Dödligheten visade sig minska gradvis ju fler steg kvinnorna tog. Men bara upp till just 7 500 steg. Därefter gör stegen ingen skillnad alls vad gäller livslängden.

Hastigheten spelar ingen roll

En annan intressant insikt som studien gav var att det inte spelar någon roll hur snabbt man går. Det är bara antalet steg som avgör hälsoeffekten.

Löper mindre risk att dö

Men det är inget i studien som tyder på att det skulle vara meningslöst eller negativt att gå fler än 7 500 steg per dag. Det enda som påvisas är att äldre kvinnor som tar ännu fler steg inte löper mindre risk att dö i förtid.

Promenera mera

Troligtvis skulle dock de allra flesta av oss mår bra av att röra mer på oss. De allra flesta kommer nämligen upp bara till hälften av de än så länge rekommenderade 10 000 stegen. Det visar insamlad data från smarta mobiler och klockor.

Varje steg räknas

Men glöm inte psykiatern Anders Hansens uppmuntrande budskap: ”Varje steg du tar är bättre än inget alls.”

Läs också: Så kan promenader rädda minnet – du kan börja direkt!

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen