Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 16 februari 2017

I väntan på våren – 10 enkla tips som gör dig piggare!

Börjar vintern kännas lång och tröttsam? Här är 10 uppiggande tips i väntan på att solen ska återvända.

Bild 1/3
Bild 2/3
Bild 3/3

1. Sov gott

Woman Sleeping

En god natts sömn, helst sju timmar, är rena mirakelkuren för både kropp och psyke. Hitta en metod som gör dig sömnig – avslappningsövningar, yoga eller naturläkemedel med valeriana.

2. Rör på dig

 

Winter running woman

Fysisk aktivitet är en verklig humörhöjare. Blodcirkulationen ökar, cellerna tar upp mer syre. Motion gör dig piggare och gladare och kan till och med lindra depression.

3. Ät färgglatt!

Fresh fruits and vegetables salad

Ät mycket frukt, grönt och bär som är fulla av naturliga och stärkande vitaminer och antioxidanter

4. Undvik skräpmat

Snabba kolhydrater är lockande när man är hängig. De ger snabba kickar men också djupa dalar när blodsockret sjunker igen.

5. Tanka dagsljus

Young woman

Hjärnans tallkottkörtel behöver hjälp att stänga av sömnhormonet melatonin dagtid. 20-30 minuter i dagsljus helst på förmiddagen eller mitt på dagen får dig att känna sig riktigt vaken. Funkar även molniga dagar.

6. Fyll på med D-vitamin

Nu är D-vitaminlagret från i somras nere på låg nivå. Flera studier visar att årstidsbunden depression kan lindras med hjälp av D-vitamintillskott, 25–50 mikrogram per dag.

7. Tanka magnesium

iStock_000014591368_Medium

För lite magnesium kan göra oss trötta och deppiga. Stress, vissa mediciner och ensidig kost kan ge brist. Nötter och frön är bästa källorna, som mandel, cashewnötter och pumpafrön.

8. Leta tillskott

Spirulinaalger, rosenrot, ginseng och rysk rot är exempel på växtämnen som i mindre studie visat sig ha viss uppiggande effekt. Säljs i hälsokostbutiker.

9. Ät choklad!

Sweets

Kakaobönan är rik på polyfenoler, en kraftfull antioxidant som också anses ha en uppiggande effekt, plus det koffeinliknande tebromin. Några rutor mörk choklad räcker.

10. Ha kul!

Försök muntra upp dig genom att träffa trevliga vänner, titta på roliga filmer, kul klipp på Youtube eller något annat som gör dig gladare.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen