Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 15 februari

Kan man träna när man är förkyld?

Nej, det är inte riskfritt att träna med en förkylning i kroppen. Detta bör du känna till om träning och förkylning!

 Det finns flera anledningar att avstå från träningen när du är förkyld.
Det finns flera anledningar att avstå från träningen när du är förkyld. FOTO: Istock

De flesta känner nog till att träning och förkylning är en dålig kombination. Men var går egentligen gränsen? Räcker det att vara feberfri för att dra på sig löparskorna igen?

Ineffektivt att träna när man är sjuk

Så här ligger det till: När du är förkyld har kroppen fullt sjå med att ta hand om infektionen du har dragit på dig. Tränar du då så kan du bli ännu sämre. Dessutom ger träningen inte samma effekt när du är förkyld.

Risk för hjärtmuskelinflammation

Det finns alltså all anledning att hoppa över träningen när din kropp försöker bekämpa förkylningen.

Har du otur kan du dessutom drabbas av hjärtmuskelinflammation. En långdragen historia som innebär att hjärtat inte kan pumpa runt blodet i kroppen som det ska. Får du det så dröjer det riktigt länge innan du kan träna som vanligt igen.

Hjälp kroppen att bli frisk

För att hjälpa din kropp att bli frisk och slippa allvarliga följdsjukdomar så finns det några enkla saker att hålla koll på när det gäller träning:

Läs också: Därför går förkylningen inte över

5 tumregler för förkylning och träning

  • Träna aldrig med feber i kroppen!
  • Träna aldrig om du har en förhöjd vilopuls med 20 procent eller mer.
  • Håll dig till ”halsgränsen”. Den innebär att infektioner ovanför din hals, exempelvis snuva och nysningar, oftast är ofarliga. Orkar du så kan du träna lätt (se punkt 4). Men har du ont i halsen, i kroppen eller hostar så ska du avstå helt från träning.
  • Om du är feberfri så kan du träna lätt, men håll dig till detta: Ansträng dig inte så att du blir andfådd. Prova lättare styrketräning och promenader om du känner att du orkar.
  • Först när du känner dig helt fisk kan du börja träna som vanligt igen. Tumregel: Du ska vara frisk i tre dagar innan du börjar träna hårt.

Källa: Vårdguiden, Topphälsa, SVT, Apoteksgruppen

Läs också: Myter och sanningar om förkylning

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen