Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 20 december 2018

Knep för att leva lyckligare

I alla tider har människor strävat efter att leva lyckliga liv. Här är en rad knep som alla har vetenskapligt bevisad effekt.

 När allt känns hopplöst kan det kännas skönt att plocka fram något ur verktygslådan med bevisat fungerande tricks.
När allt känns hopplöst kan det kännas skönt att plocka fram något ur verktygslådan med bevisat fungerande tricks. FOTO: Istock

Motion och yoga

Pulshöjande aktiviteter men också yoga har visat sig påverka nivåerna av dopamin i kroppen. Detta lyckohormon kan hjälpa till att motverka stress och tecken på depression.

Köp blommor

Forskning från Harvard University har visat att levande blommor ger människor mer energi, gör dem mer entusiastiska och ökar deras medkänsla för varandra. En vas med snittblommor kan fungera privat så väl som på arbetsplatser.

Ät gröna grönsaker

Mörkgröna bladiga grönsaker som spenat och grönkål är fullmatade med folat, en form av B-vitamin som kan fungera humörhöjande. I studier har personer med högre folatintag visat färre symptom på depression är de med ett mindre intag.

Läs även: Spenat och ruccola håller levern frisk

Få ljus

Dra bort gardinerna och släpp in solens strålar. Ta en lunchpromenad och sug i dig av naturligt dagsljus. En mulen dag kan en påslagen ljusbox göra susen i stället, visar forskning.

Umgås med andra

Mänsklig kontakt har visat sig resultera i sänkt blodtryck och stabilare hjärtrytm. Detta tack vare att signalsubstansen serotonin frigörs av givande relationer. Om du känner dig nere, ring en vän och boka in en fika.

Testa meditation

Meditation bringar en inre ro. I dag finns en rad appar för mobilen. The Mindfulness App är en sådan, Calm är en annan. I apparna erbjuds ett bibliotek av inspelade guidade meditationer. Luta dig tillbaka i soffan och följ instruktionerna som ges.

Läs också: Andas rätt – här är alla hälsoeffekter

Ta en skogspromenad

Studier har visat att blodtryck kan sjunka och risken för depression minska när vi vistas i naturen. Det kan räcka med en 30 minuter lång skogspromenad i veckan för att ligga kvar på stabila nivåer.

Klappa djur

Studier har visat att 15 minuters gosande med en hund kan utlösa en rad lyckohormoner samt sänka stressnivåer. Känner du dig ensam kan det vara värt att fundera på en fyrfota vän passar in i ditt liv.

Ta en paus med mobilen

Personer som tar små raster för att scrolla i mobilen eller titta på roliga klipp blir piggare och mer alerta på jobbet, har forskare sett. Pauser bidrar inte bara till bättre humör för stunden utan även till ökad mental hälsa över lag.

Ät choklad och drick koffein

Choklad triggar produktionen av serotonin. Anledningen är att godsakerna innehåller aminosyran tryptofan som även finns i fågelkött och ägg. Vad gäller koffein verkar det uppiggande och därmed sänks risken för depression med upp till 15 procent, enligt en studie från Harvard University.

Källa:Hälsoliv, CNN

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen