Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 27 december 2016

Kontorsråttan, här är 5 tips till ett piggare liv

Trött och håglös? Skyll inte på mörkret, titta i stället på vad äter. Här är kostrådgivaren Ulrika Hoffers bästa tips till ett piggare och gladare liv. Speciellt för dig som jobbar på kontor.

1. Ät rotfrukter och rätt fett

Tänk långsamma kolhydrater som baljväxter, rotfrukter och bra proteinkällor som fet fisk. Ät bra fetter som örtolja, mosad avokado, en klick pesto baserad på raps- eller olivolja. Bönor och linser är också bra.

2. Strunta i pastan

Har du ett orörligt jobb? Strunta i pasta, ris och bulgur. I alla fall till lunch. Kolhydrater gör oss lätt dåsiga och trötta. Ät i stället rotfrukter och baljväxter som är bra för tarmfloran som påverkar vår mentala trivsel.

3. Skippa kakan till eftermiddagskaffet

Äter du sött rusar blodsockret och du blir hungrig innan middagen. Byt ut kakan till nötter, frukt, keso eller muffins gjorda på mandelmjöl, ägg och banan.

4. Ät inte vid skrivbordet

Ät inte vid datorn, gör något annat vid måltiden. Då får du en bra paus som också behövs.

5. Ta måltiderna på allvar

Slarva inte över lunchen. Ät gärna två planerade mellanmål också.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen