Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 13 september

Kostrådgivaren tipsar: Så blir du viktsmart på vågen

Siffrorna på badrumsvågen säger inte allt. Det menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson. Här är hennes tips om hur vågen bäst kan hjälpa dig med vikten.

 Bli inte slav under vågen, använd den som ett hjälpmedel i stället.
Bli inte slav under vågen, använd den som ett hjälpmedel i stället.

Lägger du lätt på dig extrakilon? Då kan kost- och hälsoprofilen Ulrika Davidssons råd hjälpa dig på traven. Råden delar hon med sig av i kokboken Gröna Kickstarter med Ulrika. I den slår hon ett slag för grön, god och nyttig mat där grönsaker, rotfrukter och frukt av alla möjliga slag är grunden.

Förutom 80 fräscha recept ger hon också tips och råd om hur du ska komma i gång med en viktminskning. Här är några av hennes råd.

Läs också: Här är maten som läkaren själv äter – för att hålla sig frisk

1. Ha tålamod

Det kan ta tid att vända sina kostvanor till det bättre. Ge inte upp även om vågen inte pekar nedåt. Somliga av oss får kämpa lite extra. Det kan bero på dina gener, att du tidigare har jojobantat eller levt på ensidiga dieter, är stressad eller hormonerna. Till exempel kan klimakteriet för kvinnor innebära några extrakilon.

Läs också: Håll koll på vikten med enkla 80/20-metoden

2. Ställ dig på vågen en gång i veckan

Välj en dag i veckan när du ställer dig på vågen. Väg dig sedan samma veckodag varje dag. Det ger en rättvisande bild av din vikt.

3. Samma tid

Eftersom din vikt kan variera med ett par kilo från morgon till kväll så är det smart att väga sig vid samma tid vid varje vägningstillfälle.

4. Använd måttband

För somliga märks förändringen mer på måttbandet än på vågen. Ta fram måttbandet en gång i veckan och mät exempelvis mage och midja.

Läs också: Det vanliga felet du gör när du äter

5. Var snäll mot dig själv

Ulrika Davidsson tycker inte att du ska känna dig missnöjd om du inte når din målbild exakt. Diffar den på några kilon ska du känna dig nöjd ändå. Huvudsaken är att du är på rätt väg.

Läs också: Ät exakt så här – orka mer och längre

6. Stirra dig inte blind på siffrorna

Även om vågen inte visar exakt det du vill så finns det andra hälsovinster med att äta nyttigt. Magen kanske mår bättre, du sover kanske bättre och du kanske har mer energi.

Läs också: 10 enkla tips: Så får i dig 500 gram grönsaker per dag

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen