Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 1 augusti 2017

3 övningar som stärker fötterna

Vi är helt beroende av att de fungerar. De utsätts för stora påfrestningar och glöms ofta bort, till om med av de som tränar varje dag. Så här tränar du dina fötter!

 Träna fötterna så mår du bättre!
Träna fötterna så mår du bättre! FOTO: Istock

De finns ju bara där, fötterna, och ska fungera oavsett om du är en sådan som gillar att promenera, springa eller kanske bara vill klara vardagssysslorna utan smärta.

Mängder av muskler

Nästan alla glömmer bort att träna och ta hand om fötterna – fram tills det börjar göra ont i dem eller någon annanstans i kroppen. Det är mängder av muskler som aktiveras när du rör på fötterna, och går du ständigt i skor kan de här musklerna förtvina. Stärker du musklerna i fötterna påverkas dessutom knäna, höfterna och ryggen positivt.

Mycket att vinna

För att träna kroppsdelarna som bär oss fram genom livet varje dag behöver du verkligen inte ett helt gym för att träna. Du behöver inte ens bli svettig eller hinna tycka att det är jobbigt att träna förrän du har gjort dig själv en stor tjänst.

De här övningarna kan du med fördel be dina äldre släktingar att göra – perfekt för äldre och hälsoeffekterna är många.

Plocka fram en kökshandduk och ett gäng tärningar så kör vi!

Läs också: Så smart att promenera – de positiva effekterna är många!

3 övningar som stärker dina fötter

Gör 8-15 repetitioner av varje övning.

1. Tåplock

Har du ett yatzy hemma? Sällskapsspelet med tärningar du vet? Häll ut tärningarna på golvet eller placera ett gäng mindre objekt framför dig och börja lyfta. Plocka upp en tärning i taget med tårna och flytta runt dem. Byt fot. Upprepa övningen tre gånger med varje fot.

2. Spela piano

Placera fötterna i höftbredd. Lyft upp tårna och pressa ned en tå i taget mot golvet. Börja med lilltån och fortsätt tå för tå till stortån. Var aktiv i alla tår spela sedan tillbaka åt andra hållet. Det här går bra att göra stående.

3. Krafsa på handduken

Lägg en kökshandduk på golvet framför dig. Använd tårna för att knipa om och dra handduken mot dig. Upprepa tre gånger med varje fot.

Läs också: Hon motionerade bort sin artros och blev smärtfri

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen