Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 15 februari

Läkaren Rangan Chatterjees fyra vägar till ett friskt liv

Har du också hört talas om den engelske läkaren Rangan Chatterjee?

Hans ”4 nycklar till hälsa” gör succé just nu. Här får du lära dig allt om hans bästa knep.

 Rangan Chatterjees bok ”Hälsobalansen: 4 nycklar till ett bättre liv” finns nu på svenska.
Rangan Chatterjees bok ”Hälsobalansen: 4 nycklar till ett bättre liv” finns nu på svenska.

Efter att han blivit intervjuad i TV4 och flera tidningar har fler och fler fått upp ögonen för Rangan Chatterjees hälsofilosofi. Hans nya bok på svenska ”Hälsobalansen: 4 nycklar till ett bättre liv” är nästan slutsåld.

I England är han en stor tv-stjärna med BBC-serien ”Doctor in the house”.

Rangan Chatterjees har en helhetssyn på hälsa som inte handlar om att dieter eller nya träningsformer utan om helheten, hur kropp och själ hänger ihop.

Läs också: Kan man träna när man är förkyld?

Daglig avslappning

Till exempel betonar han hur enormt skadlig stress är för hälsan. Därför är ett av hans viktigaste råd:

Det första du ska göra för att gå ned i vikt, sova bättre, få mer energi och förmåga att hantera ditt liv, är att prioritera daglig avslappning.

Han menar att när vi är stressade så reagerar hjärnan som när vi blir utsatta för hot eller attacker. Kroppen går in i ett slags nödläge, halten av stresshormoner som kortisol höjs och matsmältningen avstannar.

Uttröttat immunsystem

Om vi dagligen utsätts för stress så försämras vår hälsa märkbart. Stresspåslagen kan leda till viktökning, sömnrubbningar, ett uttröttat immunsystem och risk för låggradiga inflammationer.

Så att införa dagliga rutiner för vila, särskilt mental vila, är grunden för ett friskare liv menar han. I sin bok råder han alla att se till att skaffa minst en kvarts egentid varje dag som enbart är vikt åt den egna vilan och återhämtningen.

Men även maten, motionen och sömnen är grundläggande i denna hälsofilosofi. Här nedanför finns en kort sammanfattning av de viktigaste råden.

Läs också: Kvällsrutinerna som räddar kärleken

Här är Rangan Chatterjees fyra nycklar till hälsa:

Vila

Se till att få egentid varje dag, minst 15 minuter.

Utöva stillhet varje dag, som meditation eller avslappning.

Ha skärmfria stunder eller dagar.

Äta

Ät så naturlig mat som möjligt och minst fem olika grönsaker per dag.

Undvik socker och snabba kolhydrater.

Utöva periodisk fasta, ät dina måltider inom ett ”fönster” på 12, 8 eller 6 timmar och fasta resten av dygnet.

Träna

Gör någon form av styrketräning samt intensiv konditionsträning två gånger i veckan vardera.

Inför ”rörelsemellanmål” där du gör korta träningspass varje dag.

Se till att träna dina sätesmuskler särskilt, motverkar ryggvärk till exempel.

Sova

Skapa en helt mörk sovmiljö och låt hjärnan komma till ro.

Skippa koffeinhaltiga drycker efter klockan 12.

Var utomhus i dagsljus 20 minuter varje dag.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen