Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 5 april

Många äldre tappar matlusten – så ökar du aptiten

Många äldre lider av undernäring på grund av låg aptit och nedsatt smak- och luktsinne. Så gör du för att själv få upp aptiten eller hjälpa någon annan.

 Aptiten kan dala med åldern men det finns knep för att få tillbaka matlusten – som att äta dessert.
Aptiten kan dala med åldern men det finns knep för att få tillbaka matlusten – som att äta dessert.

Undernäring är ett växande problem bland äldre. Nära 40 000 äldre lider av undernäring inom äldreomsorgen och 100 000 äldre ligger i riskzonen, enligt statistik från Senior alert och Socialstyrelsen som Svenska dagbladet har tagit del av.

Depression och undernäring

Andra vanliga anledningar till undernäring hos äldre är multisjukdomar, demens, för lång nattfasta, ensamhet och depression, skriver SvD.

Så gör du för att hjälpa dig själv eller en anhörig äldre att bli mer sugen på mat.

Läs också: Matvanorna som kan förebygga fallolyckor

Tips för att öka äldres aptit

  • Tillbehör: Servera maten med sås och tillbehör som lingonsylt, gelé, inlagd gurka eller annat som ger rätten fler smaker.
  • Favoriträtter: Fråga vad personen helst vill äta och laga mat som den äldre brukar tycka om.
  • Dessert: Servera efterrätt efter maten för att få att upp kaloriintaget och stimulera aptiten.
  • Dela upp: Dela upp och portionera ut maten i mindre portioner under dagen. Då blir det lättare att äta lite i taget och hålla en jämn energinivå.
  • Lägg upp fint: Fina uppläggningar gör att maten ser mer aptitlig ut.
  • Hemlagat: Laga om möjligt maten hemma hos den äldre. När dofter från matlagning sprids väcks aptiten.

Tips för att öka energiupptaget

  • Mer fett: Använd vispgrädde i såser och ringla olja över grönsaker. Fet fisk är bra för att få i sig mer kalorier, fettsyror och D-vitamin.
  • Mindre fibrer: Fiberrik mat är mindre energitätt och kan ge problem med magen.
  • Måltidsdryck: Servera fet mjölk, lättöl eller juice till maten hellre än vatten och lightdrycker.
  • Berika: Berikning så som majsvälling finns att köpa i de flesta livsmedelsaffärer och kan användas i kalla och varma drycker, soppor, såser och mos.

Tips för att underlätta ätandet

  • Mjuk mat: Om den äldre har svårt att tugga och svälja är det viktigt att konsistensanpassa maten. Servera mjuka rätter som vällagade soppor, mos och kokta grönsaker.

Källa: Svenska dagbladet, Tasteline

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen