Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 12 mars 2020

3 livsmedel som får fart på fettförbränningen

Svårt att hålla vikten? Här är vanliga livsmedel som kan hjälpa fettförbränningen på traven.

 Rätt mat och dryck kan öka din fettförbränning.
Rätt mat och dryck kan öka din fettförbränning. FOTO: Istock

Har du lagt på dig extrakilon som du vill bli av med? Då är det några saker som du kan börja med direkt:

• Rör på dig. Promenera, cykla, åk skidor eller något annat du gillar att göra. Här får du fler bra och roliga tips.

• Ät smart och på regelbundna tider. Mycket grönt på tallriken är en enkel sak att börja med.

• Regelbundna sovvanor är A och O för vikten. Det kan du läsa mer om här.

• Stressa mindre. Forskning visar att stress kan påverka förbränningen negativt och leda till övervikt. Här är ett smart och enkelt stressa ner-tips.Läs också: B12 brist – 9 tecken

Få fart på fettförbränningen

Förutom punkterna ovan så finns det smarta livsmedel som kan sätta fart på fettförbränningen. Det innebär att de snabbt omvandlas till energi utan att lagras i kroppen.

3 livsmedel som bränner fett

Här är 3 fettförbrännare som du kanske redan har hemma i kylen och skafferiet:

Kaffe ökar förbränningen

Kaffe sätter fart på fettförbränningen och kan därmed leda till viktminskning. Det har bland annat brittiska forskare kommit fram till.

Ägg – bra för mättnadskänsla

Ägg innehåller nästan alla näringsämnen du behöver, förutom C-vitaminer. Så även om det inte är vetenskapligt belagt att ägg i sig ökar fettförbränningen så är ägg supereffektivt bränsle till din kropp. Dessutom håller ägg dig mätt länge vilket kan ge resultat på vågen.

Ost – håller måttet

Ost kan hjälpa dig att hålla vikten, visar en stor dansk studie. Ost tycks öka halten av smörsyra i tarmen och detta tros ha en gynnsam effekt på tarmfloran och matsmältningen och minskar risken för övervikt.

I sin bok 50 genvägar till fettförbränning skriver dessutom näringsfysiologen Fredrik Paulún att mjölk bidrar till fettförbränning men sparar på muskelmassan.

Helheten ger resultat

Men tänk på! Det är helheten som ger resultat i längden: Bra mat, hälsosam träning och en sund livsstil.

Källor: ”50 genvägar till fettförbränning” och ”Biohack” av Fredrik Paulún”, Viktväktarna, Lunds Universitet, Karolinska institutet

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs artiklar i säsong

Till toppen