Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 10 april 2017

Maxa påskledigheten – så varvar du ner redan nu

Några få lediga dagar av påskledighet ligger framför dig. Börja varva ner och ladda med ny energi redan ny – så här gör du.

FOTO: Istock

1. Öva på att ta det lugnt

Många av oss har en tendens att stressa som galningar veckorna före en långhelg och vi ignorerar våra egna signaler .

När ledigheten börjar blir vi sjuka eller fortsätter att vardagshetsa i minst en vecka till. Därför behöver vi träna på att koppla av. Ett sätt är att lägga in en pauspåminnelse i telefonen två gånger om dagen. Släpp då jobbet i fem-tio minuter och gå ut och hämta luft, lyssna på din favoritlåt i hörlurar eller sitt och titta ut i tomma intet.

Gör du så här regelbundet övar du upp din förmåga att koppla av och ställer lättare och snabbare om till ledighets mode.

2. Rör på dig

Fysisk aktivitet hjälper dig att flytta fokus från det som stressar. Har du inte tid? Tänk då på att du blir mer effektiv och tänker klarare om du får in mer rörelse i ditt liv.

Gör det inte till någon stor grej. Gå till exempel en promenad på lunchen. Andas och ta in kvällens stillhet. Lämna telefonen hemma eller åtminstone i fickan.

Den här typen av aktiv avkoppling, om den så bara varar i 20 minuter, ger energi. Du rotar också en god vana som du kan fortsätta med under och efter ledigheten.

3. Gör något snällt

När man är stressad är det lätt att bli irriterad på omgivningen. Man blir ogin och sur. Och det slukar energi.

Träna därför på att inte fastna i negativa tankar om andra så får du energi i stället. Hur svårt det än känns, låt den där jobbiga föraren i ytterfilen köra in framför dig i bilkön i stället för att göra luckan så absolut liten som möjligt. Glöm inte att le.

Eller hämta grannens barn i skolan. Ja du fattar. Genom att göra snälla saker mot andra kommer du att känna dig som en lite bättre och trevligare människa. Det bidrar i hög grad till ditt inre lugn och välbefinnande.

4. Låtsas att ledigheten börjar tidigare än den faktiskt gör

Ett bra sätt att undvika stress och negativitet är att satsa på planering. När du har bestämt vad du måste göra klart före ledigheten, sätt deadline för allt senast den näst sista jobbveckan om möjligt.

Genom att göra så får du en lugnare och förhoppningsvis mer panikfri sista vecka på jobbet. Kanske hinner du till och med planera lite inför sommaren och kan börja påskledigheten med en skön känsla av att ha kontroll på saker och ting.

5. Sov ordentligt

Vill du inte tillbringa de första dagarna av ledighet i ett zombieliknande tillstånd, börja vila redan nu.

Med andra ord, gå och lägg dig så att du får sova minst sju timmar per natt. Har du inte tid att sova så mycket? Det är en fråga om prioriteringar. Vad är viktigast i ditt liv? Och var kritisk mot dig själv. Vad ägnar du ärligt talat din tid åt? Du kanske inte måste se det där tv-programmet eller kolla den där grejen på telefonen just i kväll.

6. Gör regelbundet något som ger dig glädje

Förklara för omgivningen att du inte får störas under tiden du läser, metar, lirar gitarr eller tränar. Går inte det, planera in aktiviteten till efter barnens läggning till exempel. Att göra något härligt och roligt påminner dig om att livet inte är något som bara ska ”klaras av”.

Aktiva aktiviteter där du själv utför något är bättre än passiva (se på film, surfa).

7. Balans mellan jobb och ledighet

Det allra bästa är om du känner att du kan släppa jobbet helt när du ska vara ledig. Men om du vet med dig att det inte går, gör en plan för hur du ska hantera det i god tid.

En sund mix av acceptans och gränsdragande hjälper dig att inte gå upp i stress före och under semestern. Bestäm till exempel att du ska kolla din mejl en gång om dagen på en viss tid, och bara då. Berätta också för dina kolleger hur du tänkt hantera jobbet så att de har rätt förväntningar.

8. Kör en nyttig vecka

Var extra noga med vad du äter någon vecka före påskhelgen. Se till att du blir mätt men på rätt saker. Lasta på extra grönsaker på lunch- och middagstallriken, ät frukt i stället för fikabröd och hoppa över friterat och snabbmat. Bra mat gör dig pigg och ger dig en fräsch känsla som du kan ta med in i ledigheten.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen