Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 23 september

Michael Mosleys nya metod: Tidsbegränsat matintag

Vill du bli av med extrakilon? Lär dig Dr Michael Mosleys enkla metod: Tidsbegränsat matintag.

 Senare frukost och tidigare kvällsmål. Gör det till en vana om du vill tappa kilon.
Senare frukost och tidigare kvällsmål. Gör det till en vana om du vill tappa kilon. FOTO: Istock

Halvfasta har blivit en populär metod för viktminskning. Den går ut på att begränsa kaloriintaget under speciella tidsperioder. 5:2, som innebär att man äter begränsat under två dagar i veckan, är kanske den mest kända och tillämpade metoden.

Om bland annat denna skriver Dr Michael Mosley i nya boken Mosleymetoden.

Enklare variant av halvfasta

 Michael Mosley hjälpte till att göra 5:2 till en succé – nu kommer han med en ny metod: Tidsbegränsat matintag.
Michael Mosley hjälpte till att göra 5:2 till en succé – nu kommer han med en ny metod: Tidsbegränsat matintag. FOTO: TT

En annan form av halvfasta, som Michael Mosley är ett stort fan av, kallas ‘Tidsbegränsat matintag’. Metoden är mycket enkel att tillämpa och går ut på följande: Försök att äta de flesta av dina kalorier inom ett snävt tidsfönster.

Läs också: Lura hjärnan och gå ner i vikt

Tidsbegränsat matintag (eller periodisk fasta):

  • Börja med att bestämma dig för mellan vilka klockslag du får äta. Det kan vara klokt att mjukstarta med att begränsa ditt matintag till 12 timmar av dygnet (12:12), kanske mellan klockan nio på morgonen och nio på kvällen. Ät frukost lite senare och kvällsmålet lite tidigare så är du hemma.
  • Före och efter tiderna du har bestämt varken dricker eller äter du någonting som innehåller kalorier.
  • När du har vant dig vid 12:12 kan du prova med exempelvis 14:10. Du fastar 14 timmar av dygnet och äter dina måltider inom de resterande 10.
  • Om du fortfarande mår bra kan du nu prova att minska ditt ätfönster till 8 timmar per dygn. Det innebär 16 timmars fasta (16:8).

Flera hälsoeffekter

Halvfasta har förutom viktminskning många andra hälsofördelar, menar Michael Mosley. Han skriver i sin bok att dieten kan dämpa inflammationer i kroppen, minska risken för hjärt- kärlsjukdomar och förbättra tarmhälsan. Detta är belagt i vetenskapliga studier.

Läs också: Därför går du inte ner i vikt trots träning

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen