Minska stressen på jobbet – smarta tips
Stress på arbetet är en vanlig orsak till att vi mår dåligt. Här är fyra tips som hjälper dig att minska stressen och må bra i vardagen.
En lagom stressnivå är inte farligt alls, men för många av oss blir det alltför stressigt på jobbet ibland.
– Stressnivån är ett ansvar som både du och din chef har. Det är vanligt i dag med gränslöst arbete, där du själv får ta stort ansvar och det inte finns något riktigt slut på arbetsuppgifterna. Det är viktigt att säga ifrån om det blir för mycket, säger hon Annemarie Hultberg på Institutet för Stressmedicin i Göteborg att ge några råd på vägen.
Här är fyra punkter som hjälper dig att hantera stress och få en bättre vardag på jobbet
1. Planera för återhämtning
Det är viktigt att ta tillvara på rasterna på jobbet. Gå bort från arbetsplatsen, ta gärna frisk luft. Det kan också vara bra att se till att det finns tid för att reflektera över jobbet. Se även till att ha roligt på jobbet, lite småprat och några skratt hjälper oss att slappna av.
Du blir mer effektiv om du tar en paus i bland, så det vinner alla på. Om du hoppar över raster eller tar fikarasten vid skrivbordet så måste du bryta det mönstret. Stress är en stimulans till en viss nivå, men det får inte vara så för länge.
2. Prioritera – och bli klar
Många har i dag ett arbete där man aldrig blir helt klar. Då är det viktigt att hitta ett system och göra det som är rätt jobb just då. Det är viktigt att hitta rätt fokus, att göra många saker som många av oss gör i dag är inte alls effektivt. Försök att ta en sak i taget och ha koll på vad som behöver göras nu och vad som kan vänta. Det är viktigt att du hittar dina egna gränser och håller dig till dem.
3. Lyft problemen – allt är inte ditt ansvar
Du har inte ansvar för allting själv, även om det blir mer självledarskap på våra arbetsplatser. Det måste få finnas gränser. Det är ditt ansvar att signalera när du känner att du har för mycket att göra och när du mår dåligt av din situation. Det är viktigt att din chef vet det, även om kollegan verkar orka mer än du. Var tydlig när du känner att det är för mycket att göra, säger Annemarie Hultberg.
4. Ta hjälp – själv är inte bäste dräng
Det är väldigt befriande att säga till och att be kollegor om hjälp. Använd de nätverk du har också och prata om din situation. Oftast är du inte ensam på din arbetsplats och då är det bra att kunna prata av sig.
Så vad säger du? Är du bra på allt det här, eller finns det kanske saker som du borde ändra på för att må bättre på ditt jobb?
Kommentarer
Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.