Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 17 januari

Så undviker du nackspärr – 5 knep

Att vakna med nackspärr är ingen höjdare. Men det går att förebygga plågan. Här får du bästa tipsen.

 Nackspärr kan vara rejält besvärligt. Brukar du drabbas så kan de här tipsen hjälpa.
Nackspärr kan vara rejält besvärligt. Brukar du drabbas så kan de här tipsen hjälpa. FOTO: Istock

Du vaknar med ett ryck och inser att du knappt kan röra på huvudet. Det är helt enkelt tvärstopp. Åtminstone åt ena hållet och försöker du vrida det minsta på huvudet så skriker nacken av smärta.

Drabbad av nackspärr

Japp, det är nackspärr du har drabbats av. Det som konkret har hänt är att du fått kramp i nackmusklerna. Oftast är det helt ofarligt och går över av sig självt efter några dagar.

Men det finns en hel del du kan göra för att undvika besväret. Förutom att inte sitta i drag, som du säkert känner till, så får du 5 konkreta tips här:

Så förebygger du nackspärr

 När du rör på dig så stärks dina muskler.
När du rör på dig så stärks dina muskler. FOTO: Istock

1. Promenera mera

Sluta med:

Sitt eller stå inte framför datorn med kutig rygg, stela, hopdragna axlar och framskjuten haka. Den så kallade gamnacken och dålig hållning i största allmänhet är vanliga bakomliggande orsak till nackspärr.

Börja med:

Promenera, gärna med stavar, styrketräning, pilates, yoga, stretching och gympass. Träningen stärker dina muskler i nacke, mage och rygg så att din överkropp och ditt huvud inte faller framåt när du sitter, står och går.

Håll koll på hållningen. Sänk axlarna, räta på ryggen, håll huvudet rakt och se rakt fram när du sitter eller står och jobbar, läser eller sitter med mobilen. Det avlastar dina nackmuskler. Tänk på att så fort du böjer på huvudet så ökar risken för överbelastningen av nacken.

Läs också: Börja jogga – löpskola för nybörjare

2. Ta pauser

Sluta med:

Sitt eller stå inte i samma ställning i timmar.

Börja med:

Ta regelbundna pauser och rör på dig ofta.

3. Skaffa rätt glasögon

Sluta med:

Dåliga glasögon. De gör att du skjuter fram huvudet och ger gamnacke som ofta leder till nackspärr.

Börja med:

Skaffa rätt glasögon som är anpassade till exempelvis avståndet till skärmen, ditt handarbete eller boken du läser.

4. Ligg rätt

Sluta med:

Undvik att ligga på magen när du sover. Det överbelastar nacken.

Börja med:

Sov hellre på sidan eller på rygg. De ställningarna belastar nacken mindre. Skaffa också en kudde som ger stöd till nacken. Om du trots allt fortsätter att sova på mage så välj en platt kudde.

5. Ta det lilla lugna

Sluta med:

För mycket stress. Det leder lätt till spända muskler, uppdragna axlar med nackspärr som följd.

Börja med:

Sänk axlarna och ta det lite lugnare.

Sök vård för nackspärr

  • Om din nackspärr inte går över inom två veckor bör du kontakta din vårdcentral.
  • Om du får domningar i en arm eller hand.
  • Om du har mycket ont.
  • Om du får feber samtidigt.

Källor: Vårdguiden 1177, Naprapatlandslaget, Doktor.com

Läs också: Smygträna där du är

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen